Metropolis (1927)
Genre: Sciencefiction / Drama
Speelduur: 153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)
Alternatieve titel: The Complete Metropolis
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Fritz Lang
Met onder meer: Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich
IMDb beoordeling: 8,3 (184.883)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 1 januari 1928
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Metropolis
"There can be no understanding between the hands and the brain unless the heart acts as mediator."
Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.
Externe links
Acteurs en actrices
Freder Fredersen
Maria / The Machine Man
Johann 'Joh' Fredersen
C.A. Rotwang
Josaphat
The Thin Man
No. 11811 - Georgy
Grot
Creative Human - Man Who Convinces Babel (onvermeld)
Working Woman (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Ze hebben bij het Filmmuseum Berlin ook die prachtige set model staan van de Maschinenmensch die in Metropolis gebruikt is.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Ze hebben bij het Filmmuseum Berlin ook die prachtige set model staan van de Maschinenmensch die in Metropolis gebruikt is.
Bedankt voor die info, dat herinner ik me niet meer. Wat ik wel nog weet was die verdieping met al die spiegels, dat was precies alsof ik in een of andere futuristische plaats was!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ze hebben bij het Filmmuseum Berlin ook die prachtige set model staan van de Maschinenmensch die in Metropolis gebruikt is.
Weet je het zeker? Ik was in Babelsberg (Potsdam) deze zomer en daar stond ook zoiets. In de Babelsberg Studio is Metropolis opgenomen. Ik ben niet in het Filmmuseum geweest.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Ik weet het zeker. Hij stond er.
alexspyforever's opmerking over die spiegels bevestigt dat want dat was het museum in Berlijn waar ik dat model gezien heb.
royals
-
- 476 berichten
- 814 stemmen
Zo wat zit er veel occulte/bijbelse symboliek in deze film. Het wachten op een Messias, de pentagram op de deur en achter de man-machine, de machine die Molech (oude god met stierenkop) werd , de werkers als slaven van de machine en die in pit van de hel vielen, het preken van Maria over de mediator (Jezus) en Babylon, John Federsen's hoofdkwartier 'New Tower of Babel', de Maria android die in de club een erotische dans doet en de rol speelt, Babylon, de grote hoer van de apocalypse....Je moet het maar zien en snappen. Maar de film is wel goed gemaakt voor die tijd. En een inspiratie geweest voor Star Wars en tal van andere films. Maar zeker niet de beste science fiction film ooit.
Tottie
-
- 13 berichten
- 345 stemmen
Ik heb de gerestaureerde versie van 150 min gekeken en ik heb me geen moment verveeld.
ik begrijp wel dat mensen die de korte versie kijken een lagere score geven, want de teruggevonden scenes betekenen weldegelijk een meerwaarde, ondanks de dan uiteindelijk langere speelduur.
Fantastisch gewoon hoe men in 1927 zo een film heeft kunnen maken. Ik neem de woorden niet vaak in mijn mond, maar dit is een meesterwerk!!!
In een SF kan alles , dus we moeten de bijbelse en middeleeuwse taferelen er bij nemen, zelfs al passen ze niet in dit genre, maar mij heeft het in ieder geval niet gestoord.
De decors, de belichting, het verhaal, de acteerprestaties (met uitzondering van de theatrale zoon) zijn super!!!
Dit is een must voor iedere filmliefhebber vandaar een dikke 5 van mij.
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
Queen bracht in 1984 een ode aan Metropolis met hun videoclip voor het nummer Radio Ga Ga, 5 jaar later deed Madonna hetzelfde met één van de duurste videoclips ooit, Express Yourself, geregisseerd door David Fincher.
Deze week opnieuw gekeken deze Duitse sciencefiction-film uit 1927 en hij was nu nog beter dan de eerste keer. De majestueuze decors, het theatrale acteren, de pompeuze architectuur. Of je nu religieus bent, meer gelooft in een immanente God of helemaal niet, Metropolis biedt voor ieder wat wils. Het moment dat de gordijntjes opzij schuiven en we de robotvrouw te zien krijgen is voor mij toch wel een hele speciale scene.
Und wo sind die Menschen, Vater, deren Hände deine Stadt erbauten?
Wo sie hingehören..
Wo sie hingehören?
In die Tiefe.
Und wenn die in der Tiefe einmal aufstehen gegen Dich.. ?
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"Der Mittler zwischen Hirn und Händen muss das Herz sein"
Metropolis de expresionele Duitse sceince-fiction klassieker van regisseur Fritz Lang. Deze is van grote invloed geweest op de latere sceince-fiction en heeft ondanks dat hij destijds flopte toch een aardig publiek gekregen. Er zijn geruchten dat - dit ondanks joodse achtergronden - de favoriete film was van Adolf Hitler, en dat hij de Joodse Fritz Lang hierom gespaard zou hebben. Ook is Metropolis de duurste film van de jaren '20 (ruim 5 miljoen mark, dat is nu 16 miljoen euro), met alle indrukwekkende effecten en sets.
Ik heb de "complete" verzie gezien, waar het materiaal uit Argentinië is toegevoegd. Ik was erg positief verrast toen ik de film zag. Het is allemaal niet zo langdradig als ik eerst gedacht had. Als eerste het acteerwerk. In die tijd toen er geen geluid onder films zat werd er vaak heel erg overdreven geacteerd om emoties beter over te kunnen brengen, dat heeft op zich wel wat. Wel moet ik zeggen dat je kunt zien dat iedereen acteert, tegenwoordig zijn we er aan gewend dat acteurs aardig realistisch over kunnen komen maar hier is het nog iets "toneelerig". Al moet ik zeggen dat de hoofdrollen allemaal erg goed vertolkt zijn. Alfred Abel acteert heel serieus als de burgemeester Joh Fredersen. Gustav Fröhlich is een goede hoofdpersoon die erg in zijn rol opgaat. Brigitte Helm heeft een knap staaltje werk geleverd. Niet alleen speelt ze vol overtuiging de goede Maria maar ook speelt ze in zwaar kostuum De Machine, De dood en de zeven doodzonden.
Het verhaal van Metropolis is erg goed. Het bevat een duidelijke Christelijk/Joodse ondertoon. Ook hebben de stijl en het verhaal van Metropolis een grote invloed gehad op de latere sceince-fiction, zo zijn bijvoorbeeld Star Wars, Blade Runner en The Matrix geïnspireerd door Metropolis. Metropolis gaat over Freder, de zoon van Joh Fredersen de burgemeester, die op een dag in de Club der zonen de mooie Maria tegenkomt die de kinderen van de arbeiders onder haar hoede neemt. Maria word echter weggestuurd en Freder besluit haar achterna te gaan de diepte in. In deze toekomst wonen boven de rijke denkers en onder de arme arbeiders die 10 uur per dag zwaar moeten werken. Na lang zoeken vind hij Maria die voor de werkers predikt over een bemiddelaar die zal komen en tussen werker en denker zal bemiddelen. Als Joh Fredersen hier lucht van krijgt geeft hij de uitvinder Rotwang de opdracht om een robot het uiterlijk van Maria te geven en die dan haar plaats in te laten nemen.'
Het aparte sfeertje van Metropolis bevalt mij wel. Het is visueel erg mooi allemaal de stijl. Totaal anders als ik verwacht had. In plaats van een typische stilistische sceince-fiction wereld is Metropolis ook nog vol met eeuwenoude kathedralen en oude catacomben. De dood en de zeven doodszonden vind ik ook prachtig vormgegeven. En uiteraard de beroemde Metropolis-robot die de inspiratie was voor C-3PO uit Star Wars. Ik vind de shots van de gebouwen met bewegen de auto's en vliegtuigen voor die tijd heel indrukwekkend. Ook de vele reusachtige sets zijn geweldig. Erg kunstige beeldeffecten zijn gebruikt, dat deden ze door spiegels en projectors te gebruiken.
De muziek van Gottfried Huppertz is prachtig al had deze van mij op sommige momenten wat duisterder gemogen. Het schijnt dat de de verloren delen van de film op de muziek hebben gemonteerd. Ik ben een erg grote fan van Giorgio Moroder maar zijn versie van Metropolis is toch wel slecht te noemen. Ik ben dol op zijn Metropolis-soundtrack (waar ook Freddie Mercury en Jon Anderson aan meegewerkt hebben) maar deze past niet bij de het karakter van de film. Een stuk uit de 1984 versie die ik wel geslaagd vond was o.a. de scene met de dood.
Metropolis is een prachtige film die elke filmliefhebber wel een keer gezien moet hebben. Naar mijn mening de beste "stomme"-film en misschien ook wel beste zwart/wit-film. Echt een aanrader.
-Acteerwerk 7/10
-Muziek 9/10 (Originele & Giorgio Moroder versie)
-Effecten 8/10
-Sets 8/10
-Algemeen 9,7/10
Voor 12+ lijkt mij, grotendeels omdat jongere kinderen er niets van kunnen begrijpen en er wat excentrieke stukken voorkomen. Er is een scene waar in een nachtclub gedanst word (voor die tijd uber controversieel) maar dat valt voor standaarden vandaag de dag erg mee.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Joodse Fritz Lang
Lang was geen jood, maar zo katholiek als het maar zijn kan.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Lang was geen jood, maar zo katholiek als het maar zijn kan.
"Much to Fritz Lang's dismay, Adolph Hitler and Joseph Goebbels were big fans of the film. Goebbels met with Lang and told him that he could be made an honorary Aryan despite his Jewish background. Goebbels told him "Mr Lang, we decide who is Jewish and who is not". Lang left for Paris that very night." Aldus IMDb. Een of ander gerucht.
Het verhaal bevat inderdaad veel katholieke invloeden. Waarschijnlijk gewoon onzin door amerikanen verzonnen
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Verdomd, het klopt. Zijn moeder was blijkbaar een jood, maar volgens mij is die achtergrond altijd op de... tja, achtergrond gebleven.
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
So you want to watch Metropolis (1927)? - Pretty Clever Films
Artikel over de ontstaansgeschiedenis, achtergronden en de verschillende versies die zijn uitgekomen.
Ik ben erg benieuwd naar The Complete Metropolis. Ik zet 'm op mijn dvd wish list.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Deze samen gekeken met mijn moeder die net als ik weinig ervaring heeft met silent movies. Ik had al eens een incomplete versie gezien en was blij verrast. Deze keer een zo goed als complete en gerestaureerde versie gezien. Allebei hebben we ervan genoten. De scènes die eerst verloren waren gewaand zijn zeker een geweldige toevoeging. De lange speelduur viel geeneens op, de film vloog echt voorbij. En dat er eigenlijk weinig tussentitels zijn ondanks dat er toch veel in lijkt gezegd te worden is helemaal geen nadeel. Het lijkt alsof je ten allen tijde weet wat er wordt gezegd. Ongelooflijk hoeveel je met mimiek en de nodige grime kan doen. Vooral Brigitte Helm zowel als de goede en als de slechte Maria was hier heel overtuigend in. Haar blik was bij momenten hypnotiserend. Ook die 'lijfwacht' van Joh Fredersen kwam qua expressie geweldig uit de hoek.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Net de Ultimate Edition besteld van Masters of Cinema. Nu alweer zin in! Erg benieuwd naar de Moroder versie en vraag me af welke score ik nu gezien heb. Het was wel Inc nieuwe beelden, dus moet 'The Complete Metropolis' van kappeuter's link wel zijn, maar dan van Calvé.
Die had ook de Huppertz score zie ik. Hoorde iemand daardoor passen, omdat hij de Alloy Orchestra score perse wilde.
Meningen?
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Net de Ultimate Edition besteld van Masters of Cinema. Nu alweer zin in! Erg benieuwd naar de Moroder versie en vraag me af welke score ik nu gezien heb. Het was wel Inc nieuwe beelden, dus moet 'The Complete Metropolis' van kappeuter's link wel zijn, maar dan van Calvé.
Die had ook de Huppertz score zie ik. Hoorde iemand daardoor passen, omdat hij de Alloy Orchestra score perse wilde.
Meningen?
Deze versie heb ik:
Lijkt me met 143 minuten vrij volledig. Op doosje staat dat muziek komt van Rundfunk orkest van Berlijn geleid door Frank Strobel. Ik vond het alvast een heel goede versie en completer dan wat ik ervoor al had gezien.
pjmj
-
- 277 berichten
- 266 stemmen
Veel over gelezen (o.a. de recenties hier op moviemeter). Vaak over gehoord, maar tot voor kort nog nooit gezien. Onlangs de bluray-disc gekocht bij Mediamarkt voor slechts enkele eurootjes en gisteren eindelijk bekeken. Wat een mooie film met een beklemmende sfeer. Wat een onvoorstelbaar prachtig beeld (gerestaureerde versie) gezien de hoge leeftijd van het bronmateriaal. Jammer dat ik Metropolis nooit eerder zag in mijn leven. Het voelde na het kijken van de fim als een gemis in mijn opvoeding. In de videoclip van het lied "Radio Gaga" uit 1984 van de popgroep Queen gebruikte men als achtergrond beelden uit de film Metropolis. Ik kwam daar bij het zien van deze film pas voor het eerst achter. P.S.: In het Filmmuseum in Berlijn staan gedeelten van de stadsmaquettes uit de film. Die zijn (net zoals het hele Filmmuseum aldaar) het bekijken meer dan waard.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Veel over gelezen (o.a. de recenties hier op moviemeter). Vaak over gehoord, maar tot voor kort nog nooit gezien. Onlangs de bluray-disc gekocht bij Mediamarkt voor slechts enkele eurootjes en gisteren eindelijk bekeken. Wat een mooie film met een beklemmende sfeer. Wat een onvoorstelbaar prachtig beeld (gerestaureerde versie) gezien de hoge leeftijd van het bronmateriaal. Jammer dat ik Metropolis nooit eerder zag in mijn leven. Het voelde na het kijken van de fim als een gemis in mijn opvoeding. In de videoclip van het lied "Radio Gaga" uit 1984 van de popgroep Queen gebruikte men als achtergrond beelden uit de film Metropolis. Ik kwam daar bij het zien van deze film pas voor het eerst achter. P.S.: In het Filmmuseum in Berlijn staan gedeelten van de stadsmaquettes uit de film. Die zijn (net zoals het hele Filmmuseum aldaar) het bekijken meer dan waard.
Het is ook het bezoek aan dat filmmuseum jaren terug dat me heeft overgehaald om deze film te kijken. En ik heb er geen spijt van, heel knappe film met een geweldige boodschap
JuliusCaesar
-
- 33 berichten
- 101 stemmen
Wel grappig of misschien juist wel een beetje beangstigend dat dit toen echt nog science fiction was. Met alle verhalen over robotisering en automatisering lijkt het wel werkelijkheid te worden in 2027.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Wel grappig of misschien juist wel een beetje beangstigend dat dit toen echt nog science fiction was. Met alle verhalen over robotisering en automatisering lijkt het wel werkelijkheid te worden in 2027.
Je moet je de tijdsgeest goed inbeelden. Het Marxisme is in die tijd prominent aanwezig in het Europees gedachtegoed. Ik weet niet of Lang een communist was, maar hij zal er zeker door beïnvloed zijn.
Een scenario waarin de arbeidersklasse volledig gedomineerd wordt door de kleine elite, zoals in Metropolis, verschilt niet eens zo veel van de industrialisatie zoals ze die tot dusver kenden. Het verschil is de toegenomen mechanisering die prominent aanwezig is in de film. Als je het zo bekijkt kan je Metropolis zien als een doorgetrokken scenario van de huidige situatie in 1927 naar de toekomst. De arbeidsomstandigheden destijds waren afgrijselijk, exact zoals in Metropolis.
Wetenschappelijk gezien zal het dus wel als science fiction bestempeld zijn destijds, maar menig marxist zal een dergelijk wereldbeeld voor 2027 misschien wel voor ogen hebben gehad.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Wel grappig of misschien juist wel een beetje beangstigend dat dit toen echt nog science fiction was. Met alle verhalen over robotisering en automatisering lijkt het wel werkelijkheid te worden in 2027.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Prima film en zonder twijfel destijds een groot cinematografisch meesterwerk. Het begin van de film, met werknemers die als nummertjes en een soort van robots gebruikt worden, wist indruk op me te maken. De film lijkt me duidelijk een kritiek op de tweedeling tussen rijk en arm binnen de maatschappij. Meer dan dat het een vooruitziende blik had lijkt het me dat er in de afgelopen 90 jaar in die tweedeling nauwelijks iets is veranderd.
Qua verhaal heeft het veel raakvlakken met Modern Times (1936) al is dat een hele andere genre (komedie). De 'special effects' zijn erg knap gedaan. Als puntje van kritiek vond ik het op den duur wel voorspelbaar worden, ook had het van mij wel wat korter gemogen, het middendeel wordt net teveel uitgerekt voor mijn gevoel. Hoe dan ook een uitstekende film om eens gezien te hebben. 3,5*
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Niet eerder aan toegekomen dan nu.
Maar erg goed. Uiterst sfeervolle zwart-wit film over een maatschappij met een rijke toplaag en een onderdrukte arme hardwerkende onderlaag.
Ondanks de klassieke soundtrack moest ik tijdens het kijken toch veel denken aan de clips van Queen's Radio Gaga en Depeche Mode's People are People. Dat leidde mij een beetje af van de film maar dat ligt verder aan mij.
De special effects waren effectief en vooral de robot vond ik griezelig knap gemaakt.
En de poster van Metropolis vind ik doorde grafische letters en kleurgebruik ook erg mooi.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
In deze dystopie zijn de bewoners van het boven- en het ondergrondse zich nauwelijks van elkaars bestaan bewust. De bovengronders worden dom gehouden met brood, spelen en decadente feestjes. De geüniformeerde ondergronders beulen zich af in shifts van tien uur, zonder contact met zonlicht, als radertjes in een machine. Deze tegenstelling wordt ook weergegeven door de tussentitels, die naar beneden of naar boven bewegen.
Het is een aanklacht tegen de vervreemding in een kapitalistisch systeem. Zonder contact met het eindproduct waaraan hij werkt, is de arbeider veroordeeld tot het routineus uitvoeren van voor hem zinloze handelingen. Kaarsen en kruisen verlenen een religieus tintje aan de boodschap van profetes Maria en haar marxistisch gekleurde versie van de legende van de Toren van Babel. Het pentagram dat we op meerdere plaatsen te zien krijgen, staat symbool voor de mens met z'n hoofd en z'n vier ledematen. Deze figuur zit ook in de ondergrondse machine met de wijzers die door een mens bediend wordt.
De camera beweegt niet, al wordt die indruk soms gecreëerd door een bewegende achtergrond. Het perspectief is gevarieerd. De futuristische grootstad met z'n modernistische architectuur, kubistische vormen en verkeersaders maakt een efficiënte maar emotieloze indruk. Magistrale sets zijn geconstrueerd met behulp van miniaturen en spiegels. Aan technologieën als elektriciteit en robotica worden haast bovennatuurlijke kwaliteiten toegekend. Natuur zie je enkel in de Eeuwige Tuinen, waar Freder Maria en de kinderen opmerkt. Tijdens Freders delirium zien we een montage met surrealistische elementen. Na de overstroming volgt een climax met een massa figuranten.
Op het eerste zicht lijken de personages typetjes: de kapitalist, de rebelse zoon, de profetes. Ze gaan echter twijfelen aan zichzelf en ondergaan een verandering. De gekke professor Rotwang is zo geworden na het verlies van Hel. De acteerstijl is niet natuurlijk. Emoties worden uitvergroot in de lichaamstaal als compensatie voor de afwezigheid van spraak. Het is pantomime, aanleunend bij ballet. Uitschieter is de dubbelrol van Brigitte Helm. De valse Maria onderscheidt zich van de echte door asymmetrische houdingen, spastische bewegingen, een louche blik en donkere make-up.
De muziek is beïnvloed door Wagner en Richard Strauss, met een volle symfonische klank en leidmotieven die bij een personage of een idee horen.
Ten slotte is een compliment voor de restauratie op z'n plaats. Lange tijd waren grote stukken verloren gewaand of in de verkeerde volgorde gemonteerd. Nu is het eindelijk mogelijk om, op een paar onherstelbare fragmentjes na, een versie te zien die overeenkomt met wat Fritz Lang in gedachten had.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Voor de liefhebbers: Metropolis at EYE Film in Amsterdam | EYE - eyefilm.nl
Dankzij de herontdekking in 2008 van een oude filmprint is Metropolis weer in zijn originele vorm te zien, digitaal gerestaureerd en met opname van verloren gewaande scènes. Première van de door componist Pieter Smithuijsen geschreven nieuwe score voor acht cello’s en twee pianotracks. Opvoering in het Cello en Filmprogramma, een samenwerking met de Cello Biënnale Amsterdam.
25 september, 16 uur.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Wat is de versie die ik het best kan najagen? 80, 145, 153? Ik wilde deze sowieso al zien, en tijdens mijn eerste kijkbeurt van Hugo vanochtend dacht ik 'hé, verrek, het wordt tijd'...
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Als ik mijn feiten goed op een rijtje hebt is de versie van 153 de originele versie, maar die is verloren gegaan. Ze hebben de film in Argentinië bijna geheel teruggevonden en gerestaureerd. Dat is een versie van 145 minuten geworden, omdat één scène op die band ontbrak. De versie van 80 minuten is de versie in de Amerikaanse cinema vertoond mocht worden, omdat zogenaamd onkuise scènes uit de film zijn geknipt.
Uiteraard adviseer ik je die van 145 minuten te kijken. 153 is onmogelijk en 80 onvolledig.
Drulko Vlaschjan
-
- 396 berichten
- 358 stemmen
Gisteren in dat fijne Amsterdamse bioscoopje De Uitkijk de 145-minutenversie gezien. Daar heb ik geen minuut spijt van gehad. Er zijn sindsdien ook niet heel veel minuten verstreken natuurlijk, maar wat ik bedoel: ik vond het uit (film)historisch oogpunt zeer interessant. De film zelf vond ik, op enkele indrukwekkende scènes na, dan weer geen fluit aan. Je kunt die twee dingen niet los zien van elkaar - ik niet tenminste. Zo kom ik op slechts 2,5 ster. Ach ja, sterren. Als sterren aan de hemel staan. Toch echt een aanradertje hoor, zeker wel. Deze maand elke zondagavond te bekoekeloeren in De Uitkijk.
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
910 reacties
Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
377 reacties
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
290 reacties
M - Eine Stadt Sucht einen Mörder
Misdaad / Thriller, 1931
453 reacties
Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties
Gerelateerde tags
man vs machinegebaseerd op boekunderground worlduitvindermetropolistoekomstclass societydystopietower of babeldelirium steampunkgekke wetenschapperprophetzwart en witrobotdestructionstille filmexpressionismseven deadly sinsdepravitymob justicedowntroddensavioursocial unrest german expressionismmediator 2020s
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.