MENU

Help! De Dokter Verzuipt (1974)

2,63

Nederland

geregisseerd door Nikolai van der Heyde
met Piet Bambergen, Jules Croiset en Willeke van Ammelrooy

Het leven van dorpsdokter Angelino gaat zijn gewone gangetje, totdat er een nieuwe onderwijzeres arriveert. Bij de eerste aanblik slaat zijn hart spontaan een paar slagen over. Ondertussen heeft ook aannemer Bram zijn hart verpand en wel aan een zigeunerin, Katja genaamd. Uit liefde voor haar legt hij een heel kampement aan. Zal het de twee mannen lukken om de door hen begeerde vrouwen te veroveren? De dorpsgemeenschap wacht in spanning af.

geplaatst op 18 november 2001, 17:35 uur, permalink
Bambergen en Jongewaard maken deze film de moeite waard. Opening is erg leuk.

geplaatst op 23 juli 2002, 16:39 uur, permalink
Heel brave humor, in de Swiebertje-sfeer, maar op zich goed gedaan.

geplaatst op 4 januari 2003, 20:32 uur, permalink
een van de weinige geslaagde nederlandse comedy.

geplaatst op 1 februari 2003, 12:11 uur, permalink
Vroeger als ik naar mijn oma ging moest ik altijd deze film kijken. Jeugdtrauma!

geplaatst op 24 mei 2003, 20:03 uur, permalink
Dat lijkt me idd erg. Ik geef maar 2*

geplaatst op 25 april 2004, 19:38 uur, permalink
Bij herziening toch een aangename verrassing!
Waar de simpelheid me de vorige keer ergerde, heb ik nu genoten van de film. Vooral het eerste half uur is erg leuk.

Wat vooral een pluspunt is, is de casting. De rollen zijn uitstekend ingevuld. Een vertederende Piet Bambergen als aanemer Van Tienen en Martine Bijl als de mooie onderwijzeres. Ook Jules Croiset komt geloofwaardig over als dokter.

Het begin is erg leuk. Ik heb zitten lachen om het gezicht van Croiset toen hij toekeek hoe stuntelig 20 mensen hem uit het water proberen te halen.
En dan de muziek van Van Otterloo... Gewoonweg prachtig. Het nummer Irene vind ik erg mooi en de 'soundtrack' is ook erg leuk.

Hoe simpel het verhaal ook mag zijn, vervelen doe je je niet. Alleen het einde was een beetje dom vond ik, ook abrupt eigenlijk.
Ik verhoog van 2* naar 3,5*

geplaatst op 7 mei 2004, 0:36 uur, permalink
En brok nostalgie. Niet alleen spreekt uit de film het verlangen naar een tijd waarin het leven op het platteland nog goed was en de dokter nog ongegeneerd achter zijn patienten aan kon lopen, er komt ook nog de gedachte bij dat er 30 jaar geleden een miljoenenpubliek onbedorven genoeg was om deze film, die qua verhaal buitengewoon weinig om het lijf heeft, in de bioscoop te gaan bekijken. Of waren dat allemaal mensen die niet naar Blue Movie of Turks Fruit durfden, maar op een onverdachte manier een paar blootscenes probeerden mee te pikken?

geplaatst op 7 mei 2004, 5:22 uur, permalink
Welke blootscenes dan ?
Ik kan me alleen herinneren dat Martine Bijl in een snoezige Laura Ashley-bloemetjesjurk DREIGT zich te gaan ontkleden voor de dokter. Tot zijn opluchting gaat dat niet door...

Volgens mij is dat het seksuele hoogtepunt. En zo hoort het ook in dit soort vriendelijke, brave films. In Swiebertje houdt Saartje ook alle borstrokken aan (en de boezelaar voor).

geplaatst op 7 mei 2004, 10:57 uur, permalink
De enige blootscene die ik me van de film herinner is een naakte Willeke van Ammelrooy in die rivier.

geplaatst op 7 mei 2004, 11:01 uur, permalink
hugohei schreef:
Welke blootscenes dan ?

Er is nog een vrij uitgebreide scene waarin Willeke van Ammelrooy, gadegeslagen door Piet Bambergen, in een meertje aan het poedelen is. Van eerdere tv-uitzendingen kon ik me die scene ook niet herinneren. Mogelijk is-ie verwijderd. Ik zou me kunnen voorstellen dat Help! De dokter verzuipt een aantal jaren geleden echt een film voor de KRO was, maar dat het bloot toch te confronterend werd geacht....

FisherKing
geplaatst op 7 mei 2004, 11:09 uur, permalink
Quido schreef:

Als een soort reprise zoals in Mira... Iets bloter hier, maar veel spannender in Mira.

Ren0W
geplaatst op 25 augustus 2005, 14:50 uur, permalink
Weet je wat nog leuker is aan deze film? Er spelen zigeuners in, waar ik familie van ben

robertus65
geplaatst op 6 september 2006, 16:18 uur, permalink
De film begint leuk als het hele dorp uitrukt om de dokter te helpen die niet verzuipt en alleen maar verbaasd toekijkt hoe die hem proberen te helpen. De film is echter zelden echt komisch. De muziek is wel goed.

avatar van Quentin
geplaatst op 27 december 2006, 22:56 uur, permalink
Nergens hilarisch, maar wel een prettige film met Jongewaard en Bambergen in amusante rollen en een appetijtelijke van Ammelrooy. 3*

geplaatst op 7 augustus 2007, 10:37 uur, permalink
Ik vond het een best leuke film.
Een echte Nederlandse film waarin je kon zien hoe het eraan toe ging in zo'n dorpje in die tijd. En mooie muziek in het begin van Rogier van Otterloo. Ik kan niet geloven dat mensen hier in hun jeugd een slechte herrinering van hebben overgehouden. Want ik ben pas 12 en heb van de film genoten!

Een 3,5 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 20 september 2008, 23:11 uur, permalink
Tenekrommend slechte komedie uit de jaren zeventig. Ondanks de sterke cast wil deze komedie nergens echt grappig worden en is het acteerwerk soms beschamend. Matig.

avatar van niethie
geplaatst op 10 juni 2009, 13:17 uur, permalink
Net als bijna alle andere Nederlandse komedie's uit die tijd, vrij flauw, die Swiebertje humor is ook niet echt aan mij besteed.. De cast deed het echter wel leuk en het hele (ouderwetse) dorpsleven wordt leuk weergeven, maar daar blijft het verder ook bij.

2 sterren

avatar van Mug
geplaatst op 21 januari 2010, 10:53 uur, permalink
Help! De Dokter Verzuipt....hij overleeft het (gelukkig?), maar de film weet de tand des tijds niet te doorstaan. Vreselijk oubollige naar spruitjeslucht riekende komedie. Terwijl het gros van de theater-acteurs daadwerkelijk denkt dat ze op het podium staan in plaats voor de filmcamera, lopen er ook nog moeilijk verstaanbare kindertjes rond (met accenten uit het gehele land in 1 dorp). Zelden grappig, een extra doodsteek voor een komedie. Een glimlachje hier en daar weerhoudt me om daadwerkelijk te spreken van een beschamend stukje Nederlandse cinema.

avatar van erik1677
geplaatst op 27 oktober 2010, 14:46 uur, permalink
prachtig ouderwets nederlands vermaak.maar je moet er wel van houden zeg ik er meteen bij.
maar de dokter verzuipt blijft een topper voor mij, vooral de scene op de brug met piet bambergen blijft geweldig in al zn eenvoud.

avatar van Dick2008
geplaatst op 21 september 2011, 14:09 uur, permalink
Vanwege het nostalgische wil ik Nederlandse films nog wel eens herkijken, zelfs van die flutfilms als deze. Ik vond de film vroeger al niks aan maar het is jaren later niets beter op geworden. Veelal flauwe film met acteerwerk op het niveau van een kinderfilm. Natuurlijk ook nog het Nederlandse film-bloot, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Voor blote tietenkijkers bij Zwartboek, deze film heeft ook blote tieten.

Moeizaam voortslepend drama wat voor komedie (?) moet doorgaan. Gammele oude film van eigen bodem dus, ondanks de toch zeer bekende namen van toen en voor mij nu nog, die in deze film spelen Martine Bijl, Willeke van Ammelrooy, Piet Bambergen, Leen Jongewaard. 1.0

geplaatst op 2 februari 2012, 11:09 uur, permalink
Ik denk dat het een van de weinige Nederlandse films uit die tijd is met MANNELIJK bloot erin. Jules Croiset staat met een boek voor zijn zakie in de woonwagen bij Katja , nadat hij met zijn auto te water is geraakt. En dat boek houdt ie niet altijd goed stil... hihiihihihihi. Ik vind het al met al een matige film....

avatar van xekjiram
geplaatst op 5 februari 2012, 1:35 uur, permalink
Pas geleden gezien op Nostalgienet.

Ik ben een groot fan van de schrijver van het boek waarop de film is gebaseerd. En ik ben op de hoogte van de soms tenenkrommende kwaliteit van De Nederlandse Film in de jaren zeventig. Liefst zo platvloers mogelijk, flink naakt erin (voornamelijk vrouwen), zo was de hele sfeer destijds. Willeke van Ammelrooy had destijds een pittige reputatie met dat soort films!

Al met al valt Help... eigenlijk best nog mee, als je weet wat voor films er destijds werden gemaakt. Okay, het is een kneuterigheid all over, en natuurlijk ook met het onvermijdelijke naakt (Willeke van Ammelrooy, op een manier die anno 2011 haast schattig is). Maar eigenlijk nooit platvloers (al dacht men daar in '74 wel eens anders over, maar geloof me, het kan veel erger).

Piet Bambergen verraste me eerlijk gezegd. Vond hem altijd een praatjesmaker en een herrieschopper, maar hij zette daar toch even een ontzettend leuk mannetje neer!

Jules Croiset vond ik wat tam (maar ik ken het boek, daarin was dokter Angelino een stuk kleurrijker).

Erg grappig waren de scenes van Chrisje (alweer: het boek is leuker... Ga nooit een film kijken als je het boek al kent!) die telkens op sterven lag, en de nonnetjes werden op een leuke manier neergezet (niet overdreven wereldvreemd of zo).

Kortom: een lekker oubollige kneuterfilm, als je daarvoor open staat. Zo op zijn tijd is dat helemaal niet erg
Een verrassende Piet Bambergen (en dat zegt iemand die zich als kind al ergerde aan de Mounties!), een leuke Leen Jongewaard als veldwachter, en vooral genieten van de nazaten van Tata Mirando (echte zigeuners, ja).

Ik zou 'm best nog wel eens willen zien...!
(zou het de leeftijd zijn? Ik ben geen 18 meer...)

geplaatst op 8 februari 2012, 11:58 uur, permalink
Ach, we leven in een tijd dat 'kneuterig' en 'gezellig' haast verboden termen zijn. Maar het is maar net of je je dat laat aanpraten. Zo ja, dan laat je een hoop liggen. Ik vind het zelf soms heerlijk om iets kneuterigs of gezelligs te doen. Dat doet de verkillende mensch goed....

avatar van Brix
geplaatst op 1 juli 2012, 9:37 uur, permalink
xekjiram schreef:
Ik zou 'm best nog wel eens willen zien...!

Dat kan, vandaag op Nostalgienet > 12:00 u., 16:00 u., 18:00 u., 20:00 u., 0:00 uur

De kopie die Nostalgienet gebruikt doet je wel denken aan een door de mangel gehaalde film uit de jaren '30 van de vorige eeuw
(alleen de kleuren doen anders vermoeden)

geplaatst op 5 augustus 2012, 14:51 uur, permalink
Vandaag was deze film weer eens op Nostalgie Net en ik heb toch nog eens goed zitten kijken... en mijn oordeel moet positiever. Er zitten toch wel echt grappige stukjes in deze film maar hij is hier en daar ook wel wat karikaturaal. Martine Bijl is wel heel erg lief met haar blonde haar, engelengezichtje en suikerzoete Laura Ashley-jurken. Maar ja die uitstraling hd ze toen ook een beetje. (De tijd dat in haar liedtitels bijna altijd verkleinwoordjes zaten). Jules Croiset doet erg zijn best maar lijkt zich niet altijd thuis te voelen in de film... Piet Bambergen is gewoon leuk. En Leen Jongewaard ook. En Henny Alma als moeder overste vind ik een soort ingehouden humor hebben. Ja, ben toch iets meer van de film gaan houden.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 26 maart 2014, 16:45 uur, permalink
Neen, deze film is niet goed te noemen al heeft die wel een aantal leuke momenten. Het knapste vond ik eigenlijk die zigeunerjongen met zijn denkbeeldige hondje. Hij kon dat wel heel overtuigend brengen. Natuurlijk is de knappe Willeke van Ammelrooy als zigeunerin ook een heel goede reden om de film te herkijken, als je niet vies bent van een beetje vrouwelijk naakt. Het verhaal is zwak, maar de figuren wel boeiend.