Genre: Actie / Thriller
Speelduur: 93 minuten
Alternatieve titel: Rambo: First Blood
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Ted Kotcheff
Met onder meer: Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy
IMDb beoordeling: 7,7 (274.267)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 maart 1983
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot First Blood
"This time he's fighting for his life."
Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.
Externe links
Acteurs en actrices
John J. Rambo
Pilot
State Police Capt. Dave Kern
Col. Samuel Trautman
Hope Sheriff Will Teasle
Deputy Ward
Deputy Sgt. Arthur Galt
Deputy Balford
Orval the Dog Man
Deputy Lester
Reviews & comments
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Eindelijk was het dan zover. Het werd toch echt hoog tijd dat ik eens de Rambo-films gezien. Heb het zovaak uitgesteld. Bij deze dan.
First Blood was al een mooie vermakelijk begin. Deel 1 is aardig subtiel. Het draait allemaal om John Rambo die als een zondeling in een Amerikaans stadje beland en word beschuldigt van landloperij en ontsnapt. Vanaf dat moment krijgen we alleen te maken met Rambo die dan door de bossen vlucht met een hele politiemacht achter zich aan. Daartussen door maakt ie ook nog mooie kills en vallen dat hij nog geleerd had uit de Vietnamoorlog. Echt heel veel schietwerk zit er nog niet in. Enkel en alleen grotendeels de sluipmoorden werk van Rambo.
First Blood is een mooie epioloog. Sylvester Stallone speelt weer erg goed in zijn vroegere jaren. Eigenlijk lijkt het er wel op alsof First Blood een beetje een film is met een boodschap.
Wat ik ook heel grappig vond is dat ze dat Amerikaanse plaatsje in de ondertiteling als "Lutjebroek" vertalen. Je zou er net toevallig wonen. En laat het net zo zijn dat het een dorpje is waar ik redelijk vlak bij woon.
Maar voor de rest was dit een goede start.
3,5*
Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Één die je gezien moet hebben
Prima verhaal, genoeg spanning en veel actie.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Tsja, tsja, de motivatie van onze grote vriend John Rambo om een hele plaats op stelten te zitten vond ik niet echt overtuigend, maar amusant is het zeker. Stallone laat iedereen flink zweten en hij zelf ook. Hoe heldhaftig gaat hij te werk op smalle richels en donkere tunnels vol ratten . Tegen het eind van de film realiseerde ik me dat ie al een hele tijd niks gezegd had, maar niet veel later begint hij met een emotionele monoloog, die zwaar epic is .
Ik verwoord het allemaal overdreven, maar goed daar is het de film ook naar.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
rambo die boos is op de wereld en door het bos rent, het kon mij niet bekoren.
jipt
-
- 3416 berichten
- 3154 stemmen
Geweldige actie
Af en toe een beetje te veel van het goede.
Maar het concept van deze film doet het het voor mij.
Het concept van First Blood II en Rambo III zijn te standaard.
noknoke
-
- 391 berichten
- 134 stemmen
Deze klassieker is de beste van de hele reeks eigenlijk zijn die andere delen een beetje te veel overdreven of beter gezegd gewoonweg niks.
BS89
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
rambo die boos is op de wereld en door het bos rent, het kon mij niet bekoren.
Zo kun je praktisch iedere film gaan afkraken natuurlijk. Je mag het een mindere film vinden hoor, begrijp me niet verkeerd, alleen doe dat dan met zinvolle argumenten.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Bedankt dat je mijn bijdrage niet zinvol vindt, ik vind echter dat het genoeg zegt over mijn lage notering. En waarom zou ik iedere film af gaan kraken? Iets is goed of niet goed en deze hoort in het tweede rijtje thuis.
doe normaal
-
- 112 berichten
- 0 stemmen
Het gaat hem niet om het feit of je deze film nou wel/niet goed vindt, maar op de manier hoe jij je mening geeft. Volgens hem mag je wat meer je argumenten toelichten in plaats van kortzinnig te zijn.
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
Ach sommige mensen vinden het nodig om bepaalde klassiekers lekker af te kraken, om te laten zien dat ze tegen de massa ingaan...Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar het valt me op dat er veel mensen bij bepaald type films altijd negatief commentaar leveren. Dan vraag ik me af, waarom kijk je er dan naar als je bij voorbaat al weet dat het niks is. Ze willen blijkbaar gewoon ff het gemiddelde flink omlaag halen, en lekker negatief zijn omdat ze dan zogenaamd een eigen mening hebben.
BS89
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Ach sommige mensen vinden het nodig om bepaalde klassiekers lekker af te kraken, om te laten zien dat ze tegen de massa ingaan...Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar het valt me op dat er veel mensen bij bepaald type films altijd negatief commentaar leveren. Dan vraag ik me af, waarom kijk je er dan naar als je bij voorbaat al weet dat het niks is. Ze willen blijkbaar gewoon ff het gemiddelde flink omlaag halen, en lekker negatief zijn omdat ze dan zogenaamd een eigen mening hebben.
Beter kan ik het niet verwoorden
Als je deze film al niks vind, doe dat dan met argumenten wat iedereen begrijpt, en niet: Hij is boos op de wereld en rent door het bos" Dat zijn teksten voor iemand van 12 jaar.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Prima dat ik hier afgeschilderd word als iemand die 'tegen de massa in gaat' en blijkbaar commentaar lever alsof ik 12 ben. Ik kan dat ook omdraaien en zeggen dat ik het grappig vind dat er mensen zijn die denken dat de klassiekers echt zo fantastisch zijn en daar maar van uit gaan, daarna mensen persoonlijk aan gaan vallen die het er niet mee eens zijn.
Ik kan voordat ik de film gezien heb niet ruiken dat ik het een slechte film vind. En dat er mensen zijn die 'het gemiddelde lekker naar beneden halen' thank god for them! alleen door negatieve en positieve punten krijg je een gemiddelde dat ergens op slaat. anders was het hier een saaie bedoeling als iedereen boze rambo mats vond.
En mijn laatste punt; waarom moet ik jullie overtuigen met argumentatie die ik op een film geef? Ik zit hier niet voor jullie en al helemaal niet om jullie argumenten te geven waarom een film goed of slecht is. Als ik dat zou willen was ik wel bij een krant gaan werken waar ik elke week een blz vol mocht blaten over films.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Ik zit hier niet voor jullie en al helemaal niet om jullie argumenten te geven waarom een film goed of slecht is.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
ja maar niet om daarna als commentaar te krijgen dat mijn argumentatie niet goed is of mijn mening nergens op slaat.
meningen zijn bij iedereen anders.
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
Prima dat ik hier afgeschilderd word als iemand die 'tegen de massa in gaat' en blijkbaar commentaar lever alsof ik 12 ben. Ik kan dat ook omdraaien en zeggen dat ik het grappig vind dat er mensen zijn die denken dat de klassiekers echt zo fantastisch zijn en daar maar van uit gaan, daarna mensen persoonlijk aan gaan vallen die het er niet mee eens zijn.
Ik kan voordat ik de film gezien heb niet ruiken dat ik het een slechte film vind. En dat er mensen zijn die 'het gemiddelde lekker naar beneden halen' thank god for them! alleen door negatieve en positieve punten krijg je een gemiddelde dat ergens op slaat. anders was het hier een saaie bedoeling als iedereen boze rambo mats vond.
En mijn laatste punt; waarom moet ik jullie overtuigen met argumentatie die ik op een film geef? Ik zit hier niet voor jullie en al helemaal niet om jullie argumenten te geven waarom een film goed of slecht is. Als ik dat zou willen was ik wel bij een krant gaan werken waar ik elke week een blz vol mocht blaten over films.
Persoonlijk aan gaan vallen? ik heb nergens, maar dan ook nergens in mijn bericht jou naam genoemd, dat jij je aangesproken voelt is logisch, maar je hoeft je wat mij betreft niet aangevallen te voelen. Ik vind het wel merkwaardig dat iedere keer als er dit soort kleine discussies ontstaan, dat mijn vraag dan wordt afgedaan met: "hoe kon ik nou weten van tevoren wat voor een film dit was". Dat vind ik eerlijk gezegd een lachwekkend argument. Maar nogmaals ik bedoelde mijn bericht absoluut niet als aanval. Maar als je mijn vraag zou willen beantwoorden zou ik dat zeer op prijs stellen, want met een zin als "ik wist van tevoren ook niet..." maak je jezelf totaal ongeloofwaardig. Je gaat mij nu toch niet wijsmaken dat je niet wist wat voor soort film dit is? En je zit hier inderdaad om je eigen mening te geven en niet voor anderen, maar het zou leuk zijn als je ingaat op vragen van mensen die het bijvoorbeeld niet met je eens zijn. Als je niet meer wilt reageren vind ik dat ook prima, dat is helemaal aan jou.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Er zijn films als deze (actie, schieten) die ik heel leuk vind en er zijn films als deze (deze dus) die ik geen zak aan vind. Hoe moet ik dan voordat ik de film kijk weten onder welke categorie het zal vallen?
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
Ok laat ik het dan anders vragen; wat vind je bijvoorbeeld wel goeie actiefilms uit de jaren 80? Want vergeet niet dat deze film inmiddels alweer ruim 27 jaartjes oud is...
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Er zijn films als deze (actie, schieten) die ik heel leuk vind en er zijn films als deze (deze dus) die ik geen zak aan vind. Hoe moet ik dan voordat ik de film kijk weten onder welke categorie het zal vallen?
Zie Moviemeter... !
Alsof hier de filmkenners bij uitstek zitten....
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
Oh nee ik vind mezelf zeker geen filmkenner, maar van een actiefilm uit de jaren 80 met Stallone in de hoofdrol weet je wel wat je ongeveer mag verwachten. Dit is overigens niet de eerste keer dat het dan wordt afgedaan met "hoe moest ik nou van tevoren weten wat voor film het was". Ik vind het gewoon een slap argument in dit geval. Maar nogmaals mag iedereen dat natuurlijk zelf weten. Er mag best over gediscusseerd worden toch? Daar is zo'n site als deze voor dacht ik...En mijn vraag in de post hierboven is ook nog niet beantwoord, terwijl het toch niet zo'n moeilijke vraag is? Jaren 80 actiefilms met Stallone, Schwarzenegger, Van Damme, Seagal etc. steken anders in elkaar dan de hedendaagse actiefilms. Persoonlijk vind ik het jammer dat er tegenwoordig niet meer van dat soort films gemaakt worden, of nauwelijks in ieder geval. Er is gelukkig nog hoop The Expendables, en Universal Soldier Regeneration kijk ik al een aantal maanden enorm naar uit.
doe normaal
-
- 112 berichten
- 0 stemmen
ja maar niet om daarna als commentaar te krijgen dat mijn argumentatie niet goed is of mijn mening nergens op slaat.
meningen zijn bij iedereen anders.
Komt wel goed meisje. Je hebt in ieder geval je best gedaan om je mening duidelijk te maken
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
De vraag is niet moeilijk nee, ik kan Rocky wel waarderen.
Ok dan, ik ook wel. Maar de eerste vind ik toch de beste, en dat was een drama film en geen actie en in alle Rocky films wordt er geen enkele kogel afgevuurd. En dat was nou net hetgene waarvan jij zei dat je daarvan houdt, actie en schieten (Wat in First Blood ruimschoots aanwezig is). Maargoed in ieder geval leuk dat je de Rocky films wel kunt waarderen , Rocky is één van m'n favoriete films aller tijden.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2295 stemmen
Eindelijk heb ik dan eens de moed bij elkaar verzameld om Rambo te kijken, en dat is mij behoorlijk tegengevallen. Nu moet ik erbij zeggen dat actie niet mijn favoriet is. Het was van het begin tot het eind 1 grote achtervolging, en na een tijdje word dat saai. Het verhaal (als dat er was) boeide mij absoluut niet. Ik had hier en daar dan ook moeite om mijn ogen open te houden. Waar ik me het meest aan heb geërgerd, waren de ongeloofelijke domme keuzes, en de stoerdoenerij van Stallone. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom hij in het begin tegen alles ingaat en op die manier in de problemen komt.
Als laatste was de actie zeer ongeloofwaardig. Ook daar heb ik me mateloos aan zitten ergeren.
Kortom, dit is absoluut niet mijn soort film. Één grote lange achtervolging kan mij niet bekoren.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Deze film is nog wel aardig gemaakt en redelijk vermakelijk, en Rambo is natuurlijk een icoon in de populaire cultuur, maar die pro-Vietnamoorlog boodschap geeft het toch een beetje 'n bittere nasmaak. Verder neemt-ie zichzelf véél te serieus.
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom hij in het begin tegen alles ingaat en op die manier in de problemen komt.
Als laatste was de actie zeer ongeloofwaardig. Ook daar heb ik me mateloos aan zitten ergeren.
Die vraag zou ik misschien weleens voor je kunnen beantwoorden;
Rambo is een Vietnamveteraan en is weer terug in zijn thuisland, maar blijkbaar heeft de sherrif die hij tegenkomt niet zo'n hoge pet op van Rambo, die wordt aangezien als een soort van zwerver en die de sherrif dus als een soort van ongewenst figuur voor "zijn" dorpje ziet. De sherrif is degene die begint te vervelen, en Rambo houdt zich dan nog redelijk in. Op dat moment weet de sherrif echter niet dat Rambo een Vietnamveteraan is. Hoe zou jij in zo'n situatie reageren als je net uit een oorlog komt en je terug bent in eigen land, en de eerste de beste sherrif ziet je aan als een ongewenste zwerver. Ik denk dat dit al een soort van verklaring is voor Rambo's "Fuck You" houding. Daarna op het bureau krijgt hij een flashback van Vietnam en draaien alle stoppen door. Ik vind het dus logisch dat hij zo reageert. Het zijn in mijn ogen juist de agenten (en vooral die sherrif) die denken stoer te zijn maar er uiteindelijk achter komen dta ze met de verkeerde focken.Wat jij dan bedoelt met stoerdoennerij ontgaat mij even. Ik heb dan het idee dat je niet helemaal op het verhaal gefocussed was toen je deze film zag, maar natuurlijk mag jij verder helemaal vinden wat je wil maar dit is denk de uitleg voor zijn gedrag. Wat vond je dan zo ongeloofwaardig van de actie, geef eens een voorbeeld? En nee niet dat stukje dat die die steen naar die helicopter gooit want dat is hier al besproken.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Het eerste en helaas het enige deel met een iets geloofwaardig verhaal erin.
Deze kijken, de rest dumpen!
FunkStarr
-
- 1791 berichten
- 680 stemmen
First Blood Part 2 vind ik eigenlijk nog beter dan deze, maar qua "geloofwaardigheid" ben ik met je eens dat dit de meest geloofwaardige is. Maar vraag je ook af waarom je naar een film als Rambo kijkt, je kijkt voor de actie en soms is die niet echt geloofwaardig maar wel uiterst vermakelijk. De muziek bijvoorbeeld vind ik in Part 2 ook zo ontzettend goed erbij passen, en de film knalt van begin tot eind met uiterst vermakelijke actie, dat dat ervoor zorgt dat ik die net wat leuker vind dan deze. Part 3 is dan weer een slechte kloon van 2, maar ook nog steeds vermakelijk.
Pre- en sequels
Rambo: Last Blood
2019
629 reacties
Rambo
2008
1.908 reacties
Rambo III
1988
331 reacties
Rambo: First Blood Part II
1985
566 reacties
Gerelateerd nieuws
Sylvester Stallone ziet mogelijke opvolger voor zich: 'Misschien is hij te knap om Rambo te zijn'
Deze goed beoordeelde films verdwijnen vandaag nog van Netflix
Netflix voegde vandaag onder meer deze vijf goede films toe
De vijf best beoordeelde Vietnamoorlog-films uit de geschiedenis
Bekijk ook
Terminator 2: Judgment Day
Actie / Sciencefiction, 1991
1.865 reacties
Platoon
Oorlog / Drama, 1986
816 reacties
Kozure Ôkami: Oya no Kokoro Ko no Kokoro
Actie / Avontuur, 1972
11 reacties
Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties
Deliverance
Thriller / Avontuur, 1972
482 reacties
The Terminator
Sciencefiction / Actie, 1984
989 reacties
Gerelateerde tags
gevangenisvietnam veteraanvals beschuldigdpolitiegeweldsheriffguerrilla warfaresubmachine gunpistoolhelddestroyself-defensevietnamvietnamese oorlogprosecutionsterven en doodpolice operationattempt to escapematter of life and deathsurvivortrampnational guardweaponfirearmpolitiehorrorontsnappenlandelijk gebiedbuitenlandse films in de sovjet-unieantihero
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.