Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 105 minuten
Alternatieve titels: The Elusive Corporal / The Vanishing Corporal
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Jean Renoir
Met onder meer: Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur en Claude Rich
IMDb beoordeling: 7,0 (1.033)
Gesproken taal: Frans en Duits
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Le Caporal Épinglé
"The Corporal" is een Franse officier die vast zit in een Duits krijgsgevangenenkamp in de Tweede Wereldoorlog. Zijn eerste poging om te ontsnappen met zijn makkers Pater en Ballochet mislukt. Bij een tweede poging komt hij al verder, maar wordt hij wederom in de kraag gevat. De Duitsers sturen hem naar een strafkamp om zijn wil te breken, iets waarin ze bijna slagen. Als hij echter naar de tandarts moet en diens dochter ziet, is zijn strijdlust weer helemaal terug. Hij gaat verder met het uitbroeden van ontsnappingsplannen die echter keer op keer door de Duitsers verijdeld worden.
Externe links
Acteurs en actrices
Caporal
Papa
Ballochet
Penche-à-gauche
Caruso
Le bèque
Le prisonnier électricien
Reisender
Erika Schmidt
L'évadé grimé en vielle femme
Video's en trailers
Reviews & comments
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Le caporal( het was een Fransman,echt waar) épinglé doet voor het grootste gedeelte eerder aan als een parodie op POW outbreak drama's en vooral dan LGI van Renoir zelf, met enkele opvallende overeenkomsten in de verhaallijn.Niet dat het komische aspect onbedoeld zou zijn ,integendeel. Het is dat Bourvil en De Funés wat te oud waren voor de hoofdrollen,anders hadden ze hier zo kunnen meespelen.Pas in het laatste half uur wordt het wat serieuzer,maar dan nog is het geen "verschrikkingen van de oorlog "melodrama.
De tig ontsnappingspogingen hebben allemaal iets farcicaals,en zijn in hun stompzinnigheid misschien wel realistischer dan in de heroische genrefilms.
Zoals we van Renoir mogen verwachten staan de personages ook min of meer voor bepaalde stromingen in de maatschappij,zij het minder geprononceerd dan in LGI. Vooral de figuur van het nihilistische intellectueeltje Ballochet (gespeeld door Rich) is opvallend en interessanter dan dat van de 2 helden Cassel ( die hier al helemaal op jr. lijkt) en C. Brasseur.
Hoewel geen absolute topper-de visuals zijn ook wat mat- behoorlijk vermakelijk. De lage waardering hier begrijp ik niet geheel, te meer daar dit voor "romantici" een absolute must see zou moeten zijn: die tandartsdochter wordt namelijk gespeeld door niemand minder dan Songfestival-winnares Conny Froboess:
2 kleine Italiener
die kommen aus Napoli
2 kleine Italiener
vergessen die Heimat nie
Zet maar in die karaoke,jongens
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Le Caporal Épinglé is het kleine broertje van La Grande Illusion, dat is duidelijk te zien. Misschien is het beter om hem een echo van die film te noemen, want net als een echo is het makkelijk herkenbaar als het origineel, maar komt het zwakker aan.
Dus een aantal dingen gaan op herhaling. Niet alleen de ontsnappingspogingen uit een gevangenis tijdens de oorlog, maar ook kleinere dingen, zoals een vriendschap tussen twee officieren die eigenlijk elkaar tegenpartij moeten zijn, of de realisatie van twee personages dat ze alleen bevriend zijn doordat de oorlog tijdelijk hun klassenverschillen wegwuift, iets wat na de oorlog gewoon weer rechtgezet zal worden. Dat dit een zwakkere film is dan zijn grote broer merk je uit deze echo's. De twee bevriende officieren worden hier vooral als schurken getoond (de nazi vrij karikaturaal zelfs, zeker voor Renoir) en de twee soldaten uit verschillende klassen blijven gewoon net zo bevriend nadat ze ontsnapt zijn. De film is minder "echt" naar mijn gevoel, waarbij ik niet op realisme doel, want ook La Grande Illusion is niet helemaal realistisch. Sommige pogingen tot humanisme, altijd een belangrijk onderdeel van Renoir, doen hier wat geforceerd aan, alsof hij succes uit het verleden probeert te herhalen of omdat het van hem verwacht wordt. Niet dat dit een meer cynische film had moeten zijn, maar voor het grootste deel ontbreekt de pijn. In ieder geval in de eerste helft.
De eerste helft kreeg me dan nog vooral mee als een vermakelijke, maar niet bijster indrukwekkende ontsnappingsfilm met een luchtig sfeertje, dat soms bijna frivool dreigt te worden. Dat blijft niet zo en in de tweede helft wordt het allemaal wat sterker. Er wordt wat duisternis aan het geheel toegevoegd en zelfs wat tragedie in de vorm van Ballochet (erg goed gespeeld door Claude Rich) en er worden goede punten gemaakt over wat vrijheid nou werkelijk is, waarbij uiteraard verder gekeken wordt dan slechts gevangenschap en geen gevangenschap. Op zich is dat niet heel origineel, maar het werkt doordat de verhaallijn van Ballochet goed uitgewerkt wordt en licht ontroerd. Daarna houdt Renoir de wat meer sombere toon door de humor en suspense vast, waardoor de rest van de film meer overtuigd.
Daarnaast vond ik dit één van de visueel mooiste films van Renoir, met vaak zeer sfeervolle belichting. Niet op een nadrukkelijke manier zoals bij een film-noir, maar met een zekere elegantie. Daarbij is het meestal wel vermakelijk om bij een Renoirfilm te zien hoe de personages het verhaal in en uit wandelen, hun intriges door elkaar heenlopen en hun excentriciteiten belicht worden. Daar is Le Caporal Épinglé geen uitzondering op.
3,5*
Bobbejaantje
-
- 1830 berichten
- 1823 stemmen
25 jaar na zijn alom gewaardeerde La Grande Illusion (1937) - met WO I als setting - maakte Renoir deze film over WO II, die hij zelf beschouwde als een soort opvolger. En net zoals in zijn illustere voorganger is de onderlinge relatie tussen klassen een thema, maar dit keer niet het belangrijkste thema. Veelal wordt in deze zwarte komedie de alledaagsheid van de krijgsgevangen soldaten benadrukt. Binnen de routine van het gevangen zijn, met bijhorende ontsnappingspogingen, vallen geen heroïsche of patriottische geluiden te horen. Elk personage heeft zijn eigen persoonlijke besognes en is op zijn eigen manier wel sympathiek te noemen. Als kijker is het makkelijk connecteren met wat de personages bezighoudt. Mooi dat Jean Renoir de modale mens belicht zonder franjes en op die manier het oorlogsgedoe bagatelliseert (omwille van de kleinmenselijkheid - de gruwel blijft overeind).
Prima geacteerd door een cast die op dat moment nog relatief onbekend was. Om een zwarte komedie te zijn, bevat de film verder wel wat leuke momenten, maar het had nog iets meer mogen zijn op dat vlak.
Het meest heb ik uiteindelijk genoten van de b&w fotografie die van grote schoonheid is (medegebruiker The One Ring heeft dat mooi verwoord maar zou hij het zelf nog weten?) waarbij originele newsfootage uit de oorlogsjaren geïntegreerd wordt. En dat laatste is misschien een antwoord op de critici van La Grande Illusion die vonden dat de gruwel van WO I in vermelde film te weinig getoond werd.
Mooie film van fin de carrière Renoir maar toch redelijk overbodig na La Grande Illusion gezien te hebben.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Le Chat
Drama, 1971
26 reacties
Cadaveri Eccellenti
Misdaad / Thriller, 1976
19 reacties
Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties
The Desperate Hours
Film noir / Drama, 1955
35 reacties
Le Feu Follet
Drama, 1963
36 reacties
Brutti, Sporchi e Cattivi
Komedie / Drama, 1976
85 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.