MENU

Enemy at the Gates (2001)

3,69

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Oorlog

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Ed Harris, Jude Law en Rachel Weisz

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Vassili Zaitzev, een Russische sluipschutter die tijdens de Slag om Stalingrad in de Tweede Wereldoorlog in z'n eentje meer dan honderd Duitsers vermoordde. Hij wordt door z'n officier gebruikt als propaganda. Ze worden beiden verliefd op dezelfde vrouw.

avatar van nirvana
geplaatst op 18 september 2004, 18:00 uur, permalink
goede film maar niets meer dan dat. Op het einde begint ie wel wat saai te worden vind ik maar toch, goede film met enkele leuke scherpschutterscenes . 3 sterren en half toch nog.

geplaatst op 23 september 2004, 1:19 uur, permalink
er zat veel spanning in de film over twee scherpschutters die op elkaar afgaan. Alleen het einde is veels te makkelijk.

avatar van V
V
geplaatst op 23 september 2004, 1:23 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Nogal zoetsappig, of doel je op de confrontatie tussen Harris en Law. Die vond ik zelf namelijk behoorlijk sterk!

geplaatst op 29 september 2004, 8:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie film, vooral in het begin erg spannend en indrukwekkend. Jude Law speelt zijn rol goed. Rachel Weiss is een mooie vrouw maar niet zo mooi dat je niet geloofd dat ze daar tussen hoort. Vooral de scene dat Ed Harris verslagen wordt en hij in zijn ooghoeken ziet dat jude Law daar staat en dat het voor hem over en uit is vond ik indrukwekkend.

Minpuntjes zijn:
het hoogengels van Law. de duitsers hebben een duits accent, spreken af en toe duits en de russen hebben een hoog engels accent
geef die russen dan ook een accent!
het liefdesverhaaltje. zucht ik had er echt niks mee. het kwam over op mij alsof zij de enigste vrouw was en denkt goh laat ik het es met de populairtse jongen doen en bij hem kreeg ik het gevoel zo even een snelle nummer tussen door, even een keer wat anders dan scherpschutteren

maar verder mooie film, krijgt van mijn 3,5 sterretjes

geplaatst op 29 september 2004, 9:23 uur, permalink
Angie schreef:
even een keer wat anders dan scherpschutteren

Ach, het is maar net hoe je het noemt.

geplaatst op 6 oktober 2004, 15:02 uur, permalink
Voor de liefhebbers van het WWII genre is dit een must see. Deze film heeft alles en is ook nog enigzins gebaseerd op waargebeurde feiten.

Van mij heeft deze film de volle bak sterren gekregen.

avatar van markiemark73
geplaatst op 22 oktober 2004, 21:28 uur, permalink
TheOne schreef:

Ja ineens afgelopen, wel dom van die majoor om te gaan kijken terwijl hij zo slim was in zijn tactieken in de rest van de film.
hadden ze toch anders kunnen doen dat einde.

toch een mooie film 3,5*

geplaatst op 5 november 2004, 17:10 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
leuke film vooral het begin vond ik mooi :d

ook het stukje dat de sniper die op weg was om eten te halen, of iets dergelijks, gepakt werd door de moffen en toen een telefoondraad moest uitleggen, terwijl zijn vrienden dachten dat hij een mof was en dus werd neergeschoten, kortom een goeie film

avatar van ThaMovieVoter
geplaatst op 5 november 2004, 23:00 uur, permalink
Als ik deze film zie krijg ik weer erg zin om cod te gaan spelen.
Geweldig spel, geweldige film.
Vooral de muziek is en blijft erg opbouwend voor de spanning, James Horner heeft opnieuw goed werk verricht.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 5 november 2004, 23:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Erg goede film. Indrukwekkend, en ik vond ook de bombardement scènes erg mooi, het uitzicht over de stad lijkt erg realistisch. Zoals eerder gezegd is het maffe Britse accent vrij belachelijk. Een Russisch accent was beter geweest.

Verder heb ik zojuist één van de vreemdste en origineelste sexscènes ooit gezien.

Wel grappig zo, tussen al die andere kerels.

En Ed Harris is perfect gecast. Echt heel goed.

4 sterren

geplaatst op 6 november 2004, 1:08 uur, permalink
Matige film. Matig script, matige acteerprestaties op Hoskins en Harris na, tenenkrommend liefdesverhaaltje, het gebruikelijke Hollywood einde en niet te vergeten de perfecte beheersing van het Engels door zowel de Duitsers als de Russen. Desondanks was het toch nog redelijk te pruimen omdat er toch wel een aantal goede en spannende scenes in zaten. 2,5*

avatar van Bad Kitty
geplaatst op 6 november 2004, 13:06 uur, permalink
Mooie oorlogsfilm. Al vond ik Fiennes acteerwerk niet geweldig in tegenstelling tot bv. Jude Law.

De sniperscenes zijn spannend en er zitten erg mooie en orginele scenes tussen! Omdat ik het pc-spel Mohaa zelf vaak heb gespeeld kan ik me nog meer in dit soort films inleven, heb ik het idee.

Het liefdesverhaaltje vind ik ook niet overbodig, ook de scene tussen de 'dekens' was een fijne aanvulling..

geplaatst op 6 november 2004, 13:38 uur, permalink
Ik vond het wel een aardige film, niet meer dan dat. Het decor en de sniperscenes zijn een grote plus, Jude Law en Harris spelen goed. Dacht trouwens dat die slag om Stalingrad veel langer had geduurd, waarschijnlijk in de war met Leningrad ofzo. Verder wist ik ook niet dat Chroesjtsjov een belangrijke speler was.

geplaatst op 6 november 2004, 13:57 uur, permalink
Vind de poster trouwens best wel mislukt! Waar staat Ed Harris nou helemaal? De essentie van de film is toch wel de strijd tussen de twee snipers, toch?

geplaatst op 6 november 2004, 15:37 uur, permalink
Vond net wel een aardige site over de achtergrond waartegen deze film zich afspeelt. http://www.book-spot.co.uk/ind...

geplaatst op 6 januari 2005, 16:16 uur, permalink
Goede film over de tweede wereld oorlog tussen de russen en de duitsers. Film begint met de verschrikkelijke tijd die het Russische "soldaten" moesten doorstaan tijdens de gevechten met de duitsers. Er was letterlijk geen weg terug.

Om de demotivatie van het Russische leger in te drukken, word een soldaat een held als sniper. Al gauw is hij bekend en word een bekende duitse sniper naar Leningrad gestuurd om deze Russische sniper neer te schieten. Hierdoor volgt er een spannend kat en muis gevecht.

Het romantische deel in deze film was inderdaad niet nodig, maar vond ik persoonlijk niet irritant. De spanning maakte alles goed en kwam erg realistisch over. Daarom een aanrader voor de liefhebbers van actie en waargebeurde films. De een zal zich meer vermaken dan de ander.

Mijn cijfer is een dikke 4

avatar van SmuttWars
geplaatst op 11 januari 2005, 21:07 uur, permalink
Spannende film. Alleen te Hollywood voor een film die over een gevecht tussen duitsers en russen gaat, ik denk namelijk niet dat ze engels onder elkaar praatten. ***^

geplaatst op 9 februari 2005, 22:32 uur, permalink
Imponerende film over Vassili Zaitzev, de man die een held werd, tijdens de slag om Stalingrad, de ommekeer in de Tweede Wereldoorlog. Wat de film ook doet, ze doet het goed. De sfeer, de zenuwslopende snipergevechten, de chaos in Stalingrad, alles een dikke voldoende. En dankzij deze film heeft Call of Duty die geweldige 'Rode Plein' level!
4 sterren voor deze prima film. Nu wil ik nog de film 'Stalingrad' gaan zien.

geplaatst op 14 februari 2005, 22:09 uur, permalink
goede film naar mijn mening

geplaatst op 22 februari 2005, 17:20 uur, permalink
Zeer goede film
, sniper movie

geplaatst op 4 maart 2005, 23:48 uur, permalink
Ik heb de film nu al enkele keren gezien maar blijf het een draak van een film vinden,buiten de mooie beelden van het platgebrande stalingrad vond ik er niet veel aan.
Ik vraag me af waarom jude law zo kapot gehypt word die man heeft maar een basisemotie op het gezicht als hij nu kwaad moet zijn of treurig altijd heeft hij het zelfde gezicht!!
Voor de rest word er eigenlijk door iedereen slecht geacteerd vind ik.
Wat me ook erg stoorde was het perfecte engelse accent van de acteurs oke dat ze geen russisch of duits gaan spreken de hele film begrijp ik maar een brits accent ze hadden wel iets moeite mogen doen om het wat geloofwaardiger te laten worden op spraak gebied dan.
En waarom een liefdesverhaal in een oorlogsfilm?? totaal niet aan de orde.
Spijtig het had een mooie film kunnen worden maar ik blijf hem dik ondermaats vinden

geplaatst op 7 maart 2005, 22:21 uur, permalink
Mooie film, maar het "acteerwerk" was niet echt zo goed!!!

geplaatst op 8 maart 2005, 10:13 uur, permalink
Kvond het een mooie film, vooral de locaties waren mooi weergegeven, stalingrad zag er mooi uit, het acteer werk vond ik wat tegenvallen, maar ik vind het wel een oorlogsfilm die bij mij in de kast moet staan. 4 sterren

geplaatst op 10 maart 2005, 17:52 uur, permalink
i agree flameburner..een goede oorlogsfilm met feiten.

geplaatst op 10 maart 2005, 20:28 uur, permalink
Ik vond het een van de betere oorlogsfilms, waar een mooi sfeertje werd neergezet. De spanning tussen Harris en Law vond ik ook opgebouwd en door beiden werd prima geacteerd. Het liefdesverhaaltje leidde af en toe wel de aandacht af, maar was niet heel hinderlijk. Alleen was Joseph Fiennes weer ontzettend slecht.

avatar van Justice4All
geplaatst op 14 maart 2005, 12:45 uur, permalink
Info over Vasiliy Zaitsev (in het engels)

geplaatst op 14 maart 2005, 12:48 uur, permalink
Jude Law lijkt wel heeeeeel veel op hem, goed gecast!

avatar van Pacino88
geplaatst op 25 maart 2005, 8:17 uur, permalink
Ik ben het ook met b cru eens,zeer spannende en goeie oorlogsfilm.De romance is niet irritant in deze film(in pearl harbor weer wel).En waarschijnlijk hebben ze iedereen Engels laten praten,zodat er meer publiek op af komt (net als Spielberg met Schindlers list).

Na vele oorlogspellen als Call of Duty te hebben gespeeld,heb ik deze weer gezien en hij beviel me nog beter dan de eerste keer,goeie acteurs ook en Stalingrad is levensecht nagemaakt,vergelijk het ook eens met call of duty,indrukwekkend.

geplaatst op 11 mei 2005, 0:58 uur, permalink
een film die traag op gang komt en die zeer realistisch en grauw overkomt... verhaal zit goed in elkaar alleen het tempo vind ik soms hinderlijk langzaam. het wordt nergens echt spannend... dat is wel jammer!

**1/2

geplaatst op 12 mei 2005, 15:22 uur, permalink
Goede film, stalingrad ziet er mooi uit in deze film, mooie scherpschuttersscene's. Leuke film op een rustige middag te kijken, je zal jezelf niet vervelen