MENU

Keetje Tippel (1975)

2,73

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Monique van de Ven, Rutger Hauer en Andrea Domburg

Het kroostrijke gezin waarvan het meisje Keetje Tippel deel uitmaakt, trekt van het Friese platteland naar Amsterdam in de hoop dat ze het daar beter krijgen. Maar al gauw is het armoe troef in het keldervertrek dat hun woning is. Keetje krijgt aanvankelijk werk in een wasserij, vervolgens in een hoedenmakerijtje, waar de baas haar verkracht en tenslotte -onder haar moeders vleugels- in de prostitutie, als opvolgster in de broodwinning van haar zus, die uit deze business is weggeschopt. Anekdotische verfilming van de dagboeken van de 19de-eeuwse prostituee Neel Doff.

geplaatst op 2 april 2002, 20:10 uur, permalink
Een rare film. Wel historisch gezien heel realistisch. Iets teveel en sex en gezeik.

geplaatst op 22 juli 2002, 21:54 uur, permalink
Monique, Hauer en Verhoeven kan bijna niet slechter dan een drie zijn. Historisch document; uniek in Nederland !

geplaatst op 10 mei 2003, 15:21 uur, permalink
Zoveel sex zat toch niet in deze film?
Redelijke film met mooie decors. 3*.

geplaatst op 14 februari 2004, 23:49 uur, permalink
Keetje Tippel, op dat moment de duurste Nederlandse speelfilm ooit, werd de derde speelfilm van het succesvolle duo Paul Verhoeven en Rob Houwer. De film is gebaseerd op de boeken van Neel Doff die haar jeugd beschrijven in de Amsterdamse sloppen in het begin van de 20e eeuw. Verhoeven laat wederom de heftigheid, het vuil, maar ook de mooie kanten van leven zien. Voor de hoofdrol werd wederom Monique van de Ven gevraagd, die ondertussen een relatie had met Jan de Bont. Verhoeven maakte zich vooraf zorgen omdat dit duo voor problemen had gezorgd tijdens de opnamen van ‘Dakota’.

De film is prachtig vormgegeven, de decors zien er stuk voor stuk historisch uit. Ook het camerawerk van Jan de Bont zorgt voor een prachtig ogend geheel. De nog jonge actrice Van de Ven is bijna constant in beeld en speelt de rol van Keetje overtuigend. De bijrollen zijn ook bijzonder sterk bezet met onder andere Peter Faber, Rutger Hauer en Andrea Domburg. Dit alles zorgt al voor een bijzondere film.

De film is voor die tijd vrij vlot gemonteerd en heeft een hoog tempo. Helaas mist de film diepgang, de achtergrond van haar familie worden niet voldoende belicht. Als verhoeven hier wat meer aandacht aan had besteed hadden we zeker van een meesterwerk kunnen spreken, jammer genoeg is het nu allemaal net niet meeslepend genoeg.

geplaatst op 15 februari 2004, 0:11 uur, permalink
Nog niet zo lang geleden herzien wat toch een 3,5 teweegbrengt.

geplaatst op 7 mei 2004, 22:47 uur, permalink
onsmakelijke sex scenes. verhoeven is zo wie so een 65 plus op gebied van sex. ik denk dat hij zijn hart zit bij tirole sex films. daar doet hij mij altijd aan denken. blote tieten kijken.

avatar van 93.9
geplaatst op 10 augustus 2004, 17:03 uur, permalink
corbijn schreef:

Deze film komt uit 1975.
Bij alle films uit die tijd waar bloot in voorkwam kun je denken dat dat lijkt op Tiroler-films.
Dit komt gewoon door de techniek destijds.

avatar van Captain Pervert

geplaatst op 13 augustus 2004, 0:49 uur, permalink
Beetje een irritante film met vervelende personages. Hauer was wel cool. Stemmen doe ik maar niet, want de laatste keer dat ik 'm zag was 10 jaar geleden ofzo.

Wat ik nog wel goed weet is die schaduw van die lul op de muur. Creatief

geplaatst op 16 april 2005, 23:52 uur, permalink
Monique van de Ven schittert als Keetje, het meisje uit een arm gezin uit Friesland eind 19e eeuw, dat naar Amsterdam trekt in de hoop op betere tijden.
Het scenario van Gerard Soeteman hangt als los zand aan elkaar. Hij heeft uit het boek van Neel Doff een aantal episodes gepikt die hem amusant genoeg leken, en die aaneengerijgd tot een wankel geheel.
Er zitten grote plotgaten in het verhaal, dat verder wat werd opgeleukt met sex en banaliteiten. Je zit tegen de film aan te kijken, geamuseerd, maar je wordt geen moment meegesleept. De personages blijven bordpapieren figuren, ze komen geen moment echt tot leven, net als de hele film trouwens.
Regisseur Verhoeven zat duidelijk nog te dicht op zijn vorige film Turks Fruit, hij had kennelijk weinig affiniteit met deze stof en stopte zo de film vol sex en schunnigheden. Keetje Tippel is zo een eigenaardige cocktail geworden van kostuumdrama en sexfilm.
Technisch is de film volmaakt met schitterend camerawerk van Jan de Bont die verschillende steden in Nederland en Belgie samensmeedde tot 1 groot Amsterdams decor. Oorspronkelijk zou Willem Breuker de muziekscore componeren, maar werd ter elfder ure vervangen door Rogier van Otterloo, die schitterend werk leverde met de muziek van Turks Fruit en Soldaat van Oranje, maar voor Keetje Tippel is hij duidelijk minder op dreef. De muziek is wat ieltjes. Misschien dat tijdsdruk een rol heeft gespeeld.

Al met al is dit de minste film van Verhoeven in Nederland. Amusant om naar te kijken, maar mislukt als historisch drama.
Rob Houwer en Verhoeven biechtte jaren later op dat het inderdaad een mislukte film is.
WEL een van de grote kassuccessen in Nederland met meer dan 2 miljoen bezoekers.

geplaatst op 17 april 2005, 10:50 uur, permalink
Vind de film, ondanks het wat slappe einde, beter dan bijvoorbeeld Spetters en Wat zien ik.
De muziek is prachtig en de film is geweldig gefotografeerd. Sommige scenes zijn echt geweldig. Goed, het is geen Soldaat van Oranje of Turks Fruit, maar ik vind de film wel geslaagd. Grappig trouwens , ik heb een Amerikaanse filmenceclopedie en daar geven ze de film het maximaal aantal sterren, alsof het een meesterwerk is. Heb geen andere Nederlandse film daarop kunnen betrappen in dat boek.

geplaatst op 17 april 2005, 10:54 uur, permalink
Heb ik idd ook ergens gelezen. Monique van de Ven speelt de rol trouwens met grote verve. Prachtig.

avatar van Wolverine
geplaatst op 23 april 2005, 1:03 uur, permalink
Geweldige film die je in zijn tijd moet plaatsen 4,5*

neo (moderator)
geplaatst op 8 mei 2005, 1:26 uur, permalink
BOND31 schreef:
Monique van de Ven schittert als Oorspronkelijk zou Willem Breuker de muziekscore componeren, maar werd ter elfder ure vervangen door Rogier van Otterloo, die schitterend werk leverde met de muziek van Turks Fruit en Soldaat van Oranje, maar voor Keetje Tippel is hij duidelijk minder op dreef. De muziek is wat ieltjes. Misschien dat tijdsdruk een rol heeft gespeeld.

Hoho, een gedeelte van Breuker's score is nog intact gebleven. Echte tijdsdruk kende van Otterloo bij scores niet echt. Soldaat van Oranje deed ie een maand over, Tippel korter, wellicht rond de 2 weken die hij er meestal maar voor nodig had.

avatar van SzJoowNiejCah
geplaatst op 18 mei 2005, 13:33 uur, permalink
Naar mijn idee geeft de film een aardig beeld van hoe en wat in die tijd. En zoveel sex komt er nou ook weer niet in voor. Ik heug me de boot, niet echt boeiend, en dan het bordeel, ietwat vunzig die zus, toegegeven, čn die verkrachting dan. Verders was dat het wel, wat echt sex 'zien' inhoud. Monique heeft me zeer vermaakt, de avond dat ik 'm zag. ****

geplaatst op 7 augustus 2005, 19:02 uur, permalink
Ik moet toch nog even vermelden dat ik met veel plezier keer op keer na Keetje Tippel kijk, meer in ieder geval dan naar Wat Zien Ik, en dat ik mijn stem daarom verhoog naar 4.

avatar van otherfool
geplaatst op 3 oktober 2005, 15:40 uur, permalink
Significant beter dan Turks Fruit; Verhoeven zat in de lift die hem uiteindelijk naar Soldaat van Oranje bracht. Met de aankleding en het spel van Hauer is niet zoveel mis, maar de film is wel erg fragmentarisch en weet zeker niet de hele speelduur te boeien.

2,5*.

avatar van Purmerend
geplaatst op 9 oktober 2005, 12:08 uur, permalink
Mooie film, af en toe te rustig maar meest van de tijd zeer vermakelijk. Het einde van de film kwam wel totaal uit de lucht vallen. 3*

avatar van markie1978
geplaatst op 11 oktober 2005, 9:00 uur, permalink
Echt een slechte film, begin steeds minder respect te krijgen voor Monique van de Ven, krijg nu nu in de gaten hou zij zich omhoog gewerkt heeft ( naja gewerkt).
De films waarin ze mee speelde zijn gewoon soft-porno films, en zij moet dan onze beste actrice van Nederland zijn? Ik schaam me diep, dit wil wel iets zeggen over de Nederlandse film en het nederlands acteer talent wat er niet is.

avatar van maurice74
geplaatst op 11 oktober 2005, 9:26 uur, permalink
Waarom vind je dit een slechte film? Omdat er erotiek in voorkomt? Beetje vreemd... Ik vind het mooie, beetje Polanski-achtige film waar toch ook een oerhollands sfeertje aan zit.

avatar van markie1978
geplaatst op 12 oktober 2005, 8:48 uur, permalink
Haha Roman Polanski heeft heel wat meer kwaliteit in zijn films. En wat betreft de erotiek is niet erg in een film, maar in deze film gaat het op zo'n botte en puberale manier, dat ik er niet van hou.

avatar van raymon
geplaatst op 15 oktober 2005, 9:41 uur, permalink
nou ik vond hem wel grappig, het enige wat me stoorde was dat ze waar ze werkte werd verkracht, wat op mijn zenuwe begon te werken, maar voor de rest wel een leuke film, VAN DER VEN heeft een hele ander stem dat ik ben gewend.

geplaatst op 16 mei 2006, 19:16 uur, permalink
Internationale poster

Grappig waar deze film allemaal mee vergeleken wordt

avatar van Dennis Evahi
geplaatst op 19 mei 2006, 14:30 uur, permalink
Ik vind het wel een mooie film. Monique van de Ven en Rutger Hauer spelen prima. Niets mis mee. De levensloop van Keetje wordt mooi in beeld gebracht. Uit een soort van wanhoopsdaad wordt ze ingeleid in de prostitutie. Ze komt het wereldje uit maar haar verleden blijft haar min of meer achtervolgen, ze is getekend, lijkt mij logisch. Hugo neemt haar onder zijn hoede. Al met al een mooi verhaal.

***-sterren

geplaatst op 21 mei 2006, 9:05 uur, permalink
markie1978 schreef:

Laag...

hinie
geplaatst op 12 juni 2006, 9:47 uur, permalink
Keetje tippel neergezet als een naief jong meisje dat nog heel wat te leren had van de liefde..
Mooi neergezet door Monique van de Ven!

geplaatst op 22 augustus 2006, 22:39 uur, permalink
Keetje tippel is een mooi verhaal.Wat ik jammer vind aan het verhaal is dat je in de tijd van keetje niet ziet hoe het met der ouders gaat.
De sets zijn mooi gevonden.En de art-direction was dan ook zeker een van de dingen die opvielen.
De score vond ik wat minder, zeker vergeleken met Turks Fruit als Soldaat van Oranje.Van de Ven acteerde toch een stukje beter als in Turks fruit.Ze had waarschijnlijk toch weer geleerd en liet dat zeker hier blijken.Het camerawerk is wederom mooi.
een dikke 3.5*

avatar van sedje
geplaatst op 7 november 2006, 16:59 uur, permalink
Zo te zien vinden veel mensen dit een mooi film. Nou historisch gezien en acteer werk waren wel oke. De decors en de kleren zijn goed nagebootst. Maar ik vind dat de film afentoe wat kinderachtig is. Kinderachtig humor, hoe de personen tegen elkaar doen enz. En ik vind ook dat er te veel sex scenes in zit. Het is afentoe gewoon te voorspelbaar. Oke deze film gaat over prostituees maar dan hoef je neit de heletijd sexscenes te laten zien. Ik vind deze film gwoon kinderachtig en er zitten te veel sex scenes bij hierdoor lijkt het meer op een Pornofilm dan op een film met historisch achtergrond.
niet meer 2,5 sterren waard, en dat alleen voor de decors en camerawerk

avatar van raymon
geplaatst op 23 september 2007, 12:28 uur, permalink
Ik heb de film nog maals bekeken. Geweldige cast, mooi camerawerk van Jan de Bont. Mooi decor, alles goed verzorgd.
En Geweldige muziek van Rogier van Otterloo!

4****

avatar van Earth
geplaatst op 24 september 2007, 23:32 uur, permalink
raymon schreef:
En Geweldige muziek van Rogier van Otterloo!

4****

De beelden zijn mooi en het camerawerk ook, al blijft het verhaal wat acher.

Dat de muziek van Van Otterloo formidabel is, blijft als een paal boven water staan. Die man was wat dat betreft echt geniaal, zeker bij Turks Fruit en Soldaat van Oranje.

robertus65
geplaatst op 23 oktober 2007, 8:41 uur, permalink
Ik kan ook alleen maar positief *:)* zijn over Keetje Tippel.
Pracht rol van Monique van de Ven, Rutger Hauer speelde maar een bijrol.