MENU

Le Petit Baigneur (1968)

Alternatieve titels: Zo Gezegd, Zo Gedaan., The Mad Adventures of the Bouncing Beauty, The Little Bather

2,76

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Robert Dhéry
met Louis De Funès, Robert Dhéry en Andréa Parisy

De Castagniers, drie broers en één zus, hebben met uitzondering van pastoor Henri, allen iets met de zee, water en wind te maken. André werkt als uitvinder en ontwerper van schepen op de werven van Fourchaume en Charlotte helpt André bij zijn proefnemingen. André en Charlotte hebben met hun 'Kleine Bader', een revolutionair bootje ontworpen door André, een internationale wedstrijd in San Remo gewonnen. Zij arriveren op de werf van Fourchaume op de dag van de tewaterlating van een ander nieuw type, ook een ontwerp van André. De plechtigheid loopt echter uit op een ramp en André wordt ontslagen...

avatar van speedy23
geplaatst op 6 juli 2003, 19:24 uur, permalink
Robert Dhéry heeft een nogal mager scenario bedacht waarin de acteurs wedijveren voor de titel van luidruchtigste personage. Uiteraard wint Louis de Funès deze wedstrijd met glans, maar in één scène steelt Jacques Legras de show als pastoor op zijn krakkemikkige preekstoel. Hilarisch. Een echte aanrader voor de fans van het genre...

geplaatst op 17 april 2005, 20:22 uur, permalink
Volkomen onschuldig, ietwat voorspelbaar filmpje met een goed op dreef zijnde Louis de Funès.
Voor de Funès-fans een ware must.

avatar van JJ_D
geplaatst op 1 april 2006, 15:58 uur, permalink
Louis de Funès slaagt er toch steeds weer in om me te bekoren, in tegenstelling tot vele van mijn leeftijdsgenoten die zijn extra-ordinair gedoe maar bagger vinden. Hijzelf weet het publiek perfect te bespelen met zijn typische smoeltrekkerij, jammer wel van enkele povere scènes - waar de humor nogal zoek is - die in elke van zijn films te vinden zijn. Desalniettemin wordt er heel wat aflachen, vooral op het prachtige einde toont de Funès zich alweer een meesterlijk acteur.
Nog een kwaliteit van al zijn films is het snelle tempo, dat deze films onderscheid van overige Franse films. Maar daardoor moet Le Petit Baigneur inboeten aan de nodige finesse, en wacht de kijker steeds weer op de afloop van een scène. Tijd en ruimte worden volledig uitgespit, maar dat hoefde helemaal niet. Neem nu de tractor-scène, eventjes kan dat er aardig mee door, maar na een tijdje heb je 't al wel gezien. Toch leidt dit nooit tot echte irritatie, genoeg spitsvondige ideeën wisselen de ellenlange situaties waarin alles fout loopt af, zij het veel te laat.
Aardige film die er best mee door kan, met een (opnieuw) schitterende Louis de Funès.

davez
geplaatst op 28 augustus 2007, 14:51 uur, permalink
De scene in de kerk is buitengewoon goed. Ik weet nog goed toen mijn toenmalig leraar frans die scene uitkoos tijdens de Franse les. Ik heb het hele lesuur platgelegen tot ergernis van de leraar samen met een goede vriend van mij.

avatar van Betamax
geplaatst op 30 augustus 2007, 11:37 uur, permalink
Weer een echte Louis de Funes.
Echte aanrader voor de liefhebber.

avatar van Dick2008

geplaatst op 11 januari 2008, 21:16 uur, permalink
Destijds flink gelachen. Maar je moet tegen het hectische spel van De Funes kunnen. Dus geen tweede keer.

avatar van thunderball
geplaatst op 3 januari 2010, 0:28 uur, permalink
Ook deze zat in mijn De Funes dvdbox en dus pas bekeken.

In 1967 had onze kleine, grote vriend al zeer veel succesfilms achter zich, dus is het ergens toch wel vreemd dat hij voor dit project heeft gekozen.

De film is nergens echt goed. Het scenario kabbelt maar wat voort, zonder ooit echt grappig of spitsvondig te worden.

Feitelijk moet De Funes de film in zijn eentje trekken en dat lukt hem vrij aardig, maar ook hem hebben we toch wel vele malen beter gezien.

De scene in de kerk met de krakmikkige preekkansel is, hoewel kompleet gestoord en het slaat absoluut nergens op, de enige die echt leuk was. Helaas duurt de film dan nog meer dan een uur en leuker werd het nooit meer.

Een magere vijf, ofwel 2,5 ster.

avatar van tsjidde
geplaatst op 15 februari 2010, 15:38 uur, permalink
Nogal een onsamenhangend rommeltje, deze film. Louis De Funès is natuurlijk wel leuk genoeg, evenals André (Robert Dhéry) die op het laatst, aan het ziekbed van De Funès, wel wat weg had van Stan Laurel.

Maar ondanks dat een matig geheel. Da's jammer, want met een goed sluitend verhaal was er meer uit te halen geweest.

avatar van Jan met de pet
geplaatst op 31 augustus 2010, 10:49 uur, permalink
Minder dan Rabi Jacob maar toch ook leuk: 3,0

geplaatst op 26 oktober 2010, 9:50 uur, permalink
Gaat wel. Voordeel bij deze film is het hoge tempo. Flauwe scenes worden in zo'n hoog tempo afgewisseld met aardige scenes en een paar echt leuke momenten (wel spaarzaam), dat je uiteindelijk naar een film zit te kijken die ook zo weer voorbij is. Zette hem gisteren vrij laat op, met de intentie hem later af te kijken (bij zo'n film maakt dat voor mij niet zo veel uit), maar had hem toch gewoon afgekeken.

De scene op de boerderij met alles dat misgaat, is op zich heel flauw, maar omdat er zo veel gebeurt is het toch leuk om naar te kijken. Hetzelfde voor het drijvende toilet. Misschien wat vreemd, maar ik vond de posterkokersscene (volgens mij weet niemand wat ik nu bedoel, maar goed) het leukst. Dat soort onzin, had van mij meer gemogen. 3 voorzichtige sterren.

geplaatst op 12 december 2010, 12:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
mister blonde schreef:

toch wel, en het lijkt me een typische spitsvondigheidje uit Funes' duim zelf te zijn geweest, want het is te goed in deze film.
Een horde irritante vulgaire mensen (de Castagniers en consoorten) waarmee Fourchaume een zondag mee moet optrekken om een contract in de wacht te slepen is maar een mager beestje om een film te dragen. Een groot probleem met de Castagniers is dat ze geen enkele komische draagkracht hebben (ze zijn op het bedenkelijk komisch niveau van de hedendaagse "FC de kampioenen"). Dat wreekt zich, samen met de situatiehumor die soms wel leuk is (tot zeer mooi, de kanselscene), maar soms te stom om te helpen donderen (oilet op een bootje, bootje drijft weg, iedereen er achter, ellenlang uitgesponnen, kan het nog erger?). Dus de Funes moet proberen de film te dragen, maar kan in delen van de film ook weinig meer beginnen dan steeds weer zijn nummertje slijmen afsteken of woedeaanvallen krijgen. Spijtig, want de man kan meer. De finale, zijn supergeslijm, is er gewoon over.
In deze film hapert tevens de dosering: een afwisseling van soms zeer flauwe komische situaties soms te lang uitgesponnen met extravagante scenes die daardoor niet meer leuk zijn (De Funes gooit ruit in om zijn secretaresse te roepen, zijn supergeslijm op zijn sterfbed bv

Ook spijtig van de ongeloofwaardige keuze van de vrouw van Fourchaume. (gespeeld door Andréa Parisy): ze heeft geen enkel clowneske uitstraling of talent, en loopt er voor spek en bonen bij in het dekor, terwijl het een interessante rol zou kunnen zijn indien er wat meer aan het scenario zou gewerkt zijn geweest. (ik denk aan Claude Gensac als vrouw van Charles Bosquier in "les grandes vacances", een gelijkaardige bijrol, maar de paar momenten dat ze in beeld komt zijn veel mooier ingevuld door de actrice).

Wie van de grollen van FC de Kampioenen houdt , met een gemakkelijke humor door middelmatige en/of luie scenaristen gemaakt en middelmatig ingeblikt, zal deze film super vinden. Maar gelukkig heeft de Funes mooiere dingen gemaakt.
2 puntjes

avatar van flowerpower1946
geplaatst op 15 mei 2011, 10:40 uur, permalink
Wat een vreselijk slechte film zeg, onsamenhangend en nietszeggend.
Bijvoorbeeld die onbegrijpelijke scene op die tractor, zo slecht en het nut van die scene ontgaat mij helemaal, zoals zovele in deze film.
Een slecht verhaal in een slechte film.
En toch ben ik een grote fan van Funès, maar speel niet in zo'n gedrocht!
Oh ja, en dat irritante Italiaantje in het verhaaltje geschreven, gewoon heel erg slecht.

avatar van Rodger
geplaatst op 13 november 2011, 5:28 uur, permalink
prachtige film, echt leuke humor..
ik heb echt weer genoten van Des Funes..
Het zijn vaak de kleine dingen die het zo komisch maken.. ook in deze film..
3.**

avatar van Beertje45
geplaatst op 24 februari 2012, 21:06 uur, permalink
één van De Funes beste films. Er wordt voldoende ruimte gelaten voor zijn doldwaze stoten. Dit was destijds mijn eerste De Funes ervaring. Onvergetelijke scene : Galabru op drift met zijn toilet!

Top!

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 28 maart 2013, 18:50 uur, permalink
Louis de Funès en de kajak

Deze keer eens geen de Funès film uit de collectie maar één die ze in Cinema Zuid gaven. Nu begin ik onderhand toch wel een redelijk grote verzameling van de Franse komiek te hebben maar de man heeft in zoveel films meegespeeld (de teller op Imdb staat op 153!) dat ik precies altijd nieuw werk ontdek. Zo ook met deze Le Petit Baigneur waar ik nog nooit van had gehoord maar de Funès op groot scherm, het kon wel eens amusant gaan worden.

En dat is het zeker en vast ook geworden. De introductie in het begin van de film door een medewerker van de cinema zelf sprak dat dit de hevigste de Funès zou zijn maar dan vind ik hem in Oscar precies nog net iets koleriger. Dat neemt niet weg dat er in Le Petit Baigneur wel wat wordt getierd door de castleden en dat verveelt nooit. Alleen zonde dat er hier en daar een scène te lang doorloopt (zo had het tractor gedeelte wel net iets korter gemogen) maar toch is het weer met een dikke glimlach op lippen zitten voor anderhalf uur. Het hele plot rond het binnenrijven van een miljoenencontract heeft op zich niet zo erg veel om handen maar het heeft genoeg draagkracht om de film te ondersteunen.

Het is vooral vanwege een uitmuntende cast dat de film zijn punten weet te scoren. Het personage van Louis de Funès is er eentje zoals we al vaker hebben gezien (al is hij hier wel door en door slecht en heeft hij hier nergens mededogen met concurrenten, iets wat in zijn andere films niet zo zwartwit is) en ik weet niet hoe hij het doet maar ik blijf hem nog altijd even geweldig vinden. Die mimiek is goud waard en heel de Franse kolere blijft ideaal voor dit soort personages. Hij wordt hier bijgestaan door een aantal oude bekenden zoals Michel Galabru uit de Gendarme reeks en Robert Dhéry (die naast het regisseren en het schrijven van het script dus ook nog eens een hoofdrol speelt) uit La Belle Américaine. Leuk in ieder geval om hem en nog anderen terug te zien want ze zijn zo heerlijk op elkander ingespeeld dat het een genot wordt om hen bezig te zien.

Niet één van zijn beste (daarvoor zijn Taxi, Roulotte et Corrida en Oscar te goed voor) maar dit kan in ieder geval ook wel tellen. Als je de grappen en grollen van de Funès kunt waarderen, dan kun je hier ook mee aan de slag want er zitten een aantal erg sterke momenten. Zoals gezegd is het enige minpunt dat sommige scènes te lang aanslepen maar dat is maar een klein hekelpunt.