Genre: Actie / Drama
Speelduur: 131 minuten
Alternatieve titels: The Banquet / The Legend of the Black Scorpion / 夜宴
Oorsprong:
China
Geregisseerd door: Xiaogang Feng
Met onder meer: Ziyi Zhang, You Ge en Daniel Wu
IMDb beoordeling:
6,4 (7.357)
Gesproken taal: Mandarijn
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ye Yan
"Nothing is more poisonous than the human heart."
China, 907. De nieuwe keizer (You Ge) heeft zich de troon toegeëigend door zijn voorganger te vermoorden. Hij trouwt met de keizerin (Ziyi Zhang), de vrouw van de vorige keizer en stiefmoeder van de kroonprins (Daniel Wu). Aanvankelijk probeert de keizerin alleen zichzelf te beschermen, echter wanneer de nieuwe keizer steeds wantrouwender wordt naar zijn omgeving toe, beseft ze dat ze alleen kan overleven door de kroonprins te helpen met het vermoorden van de nieuwe keizer.
Externe links
Acteurs en actrices
Empress Wan
Emperor Li
Crown Prince Wu Luan
Qing Nu
Minister Yin Taichang
General Yin Sun
Lord Chamberlain
Governor Pei Hong
Ling
Messenger
Video's en trailers
Reviews & comments
Onslaught
-
- 591 berichten
- 1160 stemmen
Na Ying Xiong (2002, Yimou Zhang) is er inderdaad niet meer zo'n fantasische wuxia arthouse film uitgebracht. Soortgelijke titels als Shi Mian Mai Fu (2004, Yimou Zhang) Wu Ji (2005, Kaige Chen) en de iets recentere Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia (2006, Yimou Zhang) borduurde op het zelfde ontwerp verder, maar falen om het genre een nieuwe impuls te geven.
Na deze prachtige film heb ik weer hoop dat we nog meer fantastische films kunnen verwachten die ons net zo weten te raken en dat de Chinese cinema een mooie toekomst tegemoed gaat.
Ik roep deze film daarom nu al uit tot een klassieker en geef hem een 4.5.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Na jouw commentaar Onslaught weet ik zeker dat ik Ye Yan wil zien.
Ik vond "manchéng jìndài huángjinjia", best saai... en niet echt een volwaardige wuxia film.
validius
-
- 139 berichten
- 75 stemmen
Hieronder zie ik een aantal keer staan dat het verhaal niet 'intersant genoeg' is (of een gelijkstaand bericht). Het is de eerste keer dat je de film kijkt inderdaad een beetje een verwarrend verhaal en de eerste keer zul je er inderdaad geen idee van hebben waar het nou eigenlijk over gaat. Toch vind ik het persoonlijk een hele mooie film en ik raad ook aan voor de mensen die na 1 keer denken dat het een rotfilm is om hem nog een keer te kijken maar nu met de informatie die je al opgevangen hebt de eerste keer. De film was voor mij een stuk duidelijker.
Visueel ziet het er erg mooi uit. Ik hou wel van zulk soort films.
Frankeermachine
-
- 988 berichten
- 6623 stemmen
Na Ying Xiong (2002, Yimou Zhang) is er inderdaad niet meer zo'n fantasische wuxia arthouse film uitgebracht. Soortgelijke titels als Shi Mian Mai Fu (2004, Yimou Zhang) Wu Ji (2005, Kaige Chen) en de iets recentere Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia (2006, Yimou Zhang) borduurde op het zelfde ontwerp verder, maar falen om het genre een nieuwe impuls te geven.
Na deze prachtige film heb ik weer hoop dat we nog meer fantastische films kunnen verwachten die ons net zo weten te raken en dat de Chinese cinema een mooie toekomst tegemoed gaat.
.
Ben ik volledig mee eens. Het is een mooie film met prachtige decors, gewedige vechtscenes, prachtige kostuums, mooie shots en goed acteerwerk. Het enige minpuntje vind ik deze film te veel de kant van drama/romantiek op gaat.
Zoals ik al heb aangegeven zijn de vechtscene weer prachtig, maar het zijn er te weinig en dat vind ik toch het mooiste van deze films.
Defective
-
- 113 berichten
- 3141 stemmen
Inderdaad, visueel zeer aantrekkelijke film. Toch vind ik de film over het geheel genomen niet echt sterk. Het poetische en visueel aspect wordt niet gedragen door een indringend verhaal, 3,5* dus.
Helemaal mee eens! 3,5* vind ik toch wel hoog als je de film niet echt sterk vond!
Buiten de actiemomenten vond ik de film erg slaapverwekkend, de personages wisten me totaal niet te boeien! Jammer, ik had veel meer verwacht van deze film.
Villevalo23
-
- 1822 berichten
- 4272 stemmen
Meer dan een jaar gewacht dat deze film in Nederland op dvd uitkwam omdat hij door een chinese vriendin werd aangeraden. Dus ik naar de winkel en hem aanschaffen, wat blijkt, de film stottert als het ware. Hij loopt niet soepel, dus ik hem ruilen maar ook hier had ik dezelfde gewaarwordingen. Hebben meer mensen hier last van gehad (of ligt het aan de de uitgave van de dvd)?
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Meer dan een jaar gewacht dat deze film in Nederland op dvd uitkwam omdat hij door een chinese vriendin werd aangeraden. Dus ik naar de winkel en hem aanschaffen, wat blijkt, de film stottert als het ware. Hij loopt niet soepel, dus ik hem ruilen maar ook hier had ik dezelfde gewaarwordingen. Hebben meer mensen hier last van gehad (of ligt het aan de de uitgave van de dvd)?
Lijkt me eerder een dvd-speler probleem.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ken het probleem ook maar ik heb gelukkig 2 dvdspelers. Sommige dvd's beginnen ooit te stotteren, net alsof je een NTSC-disc op PAL afspeelt. Ik snap echt niet waar dat nu aan ligt. Bij mij stottert deze Nederlandse release dus ook.
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Weer met verbazing gekeken naar de pracht en praal van de chinese film. Klasseproductie. 4*
maxcomthrilla
-
- 15581 berichten
- 2860 stemmen
De Chinese cinema staat flink in de steigers,
De laatste jaren exploiteert men steeds meer films vanuit dit land en niet geheel onterecht. Daar waar ik sommige Chinese dramafilms soms nog wat te duf vond ogen, heb ik toch al wat mooie dramafilms gezien. De meeste sier maakt China voor mij momenteel echter met zijn vechtfilms.
The Banquet meet zich een eigen tempo aan. De film opent met een voorstelling die niet zou misstaan op het toneel. Ritmisch bewegen speciaal uitgedoste mensen met maskers op de klanken van kunstzinnige muziek in hun zelfgebouwde, groots opgezette amfitheater, verscholen in het bos. Maar herkenbaar aan een groots, uitstekend, houten voorwerp dat wat weg heeft van zowel een skischans als een half - pipe.
De film schikt zich onder het genre actiefilm. Al moet de film het niet hebben van pure, onophoudelijke actie. Maar als er wat actie om de hoek komt kijken dan ziet hij er strak uit. De gevechten ogen allesbehalve houterig en vooraf weet je niet hoe een gevecht nou af zal lopen. Deze onvoorspelbaarheid voegt veel toe aan de choreografie van de gevechten omdat het niet zo is dat 1 persoon zich eventjes door een massa mensen heen vecht. Elke slag kan een doodslag betekenen. Misschien dat iedereen zich daarom lenig en moedig verzet en zich niet willoos en telkens volgens dezelfde manier naar de slachtbank laat leiden. Een aantal prachtige scenes gezien: de martelscene, personages die vanuit het water opdoemen en vanuit de sneeuw. De frequentie hiervan mocht nog wel wat hoger zijn.
Het verhaal zelf over de troonopvolging is niet bijzonder, maar dat wordt allemaal gecompenseerd dankzij infiltraties van veel toneelvoorstellingen, passende muziek, sfeervol camerawerk die aandacht besteedt aan de composities van de ruimtes ( zo probeert men duidelijk het overzicht te bewaren ) en een fraai uitgewerkt liefdesverhaal die zijn sporen nalaat. 4*
Fikret8
-
- 6172 berichten
- 4240 stemmen
De wire-fu gevechten zien er erg goed uit, maar net als Course Of The Golden Flower kan ook de film niet tippen aan de illustrerende voorgangers House Of Flying Daggers, Hero en Crouchin' Tiger Hidden Dragon.
TracerHeal
-
- 3 berichten
- 15 stemmen
Verhaal gevuld met intriges bijgestaan door mooie actiescenes, prachtige omgevingen en bijpassende muziek. Mooie martial arts film die zijn plek verdient tussen de anderen zoals Hero, Curse of the Golden Flower, House of Flying Daggers etc.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Visueel zit het dik in orde, maar voor de rest is het toch erg statisch en emotieloos. De actie daarentegen ziet er wel vloeiend en redelijk spectaculair uit, dat kan je wel verwachten van films zoals deze. Voor de rest valt er weinig in te leven met de karakters in dit vrij standaard verhaaltje. Naar het einde toe gaat het langzame in de dialogen en bewegingen in de niet-actiescenes erg irriteren. Al met al erg wisselvallig en deze keer winnen de negatieve punten het van de positieve.
rempsycho
-
- 66 berichten
- 859 stemmen
Onderhond, je had het niet beter kunnen zeggen, perfecte film beschrijving 
Dutchero
-
- 322 berichten
- 331 stemmen
Ik ben nooit echt geinteresseerd geweest in Oosterse films en dat Martial Arts gedoe heeft me nooit getrokken. Totdat ik, uit niewsgierigheid, een aantal weken terug House of Flying Daggers zag, op televisie.
Deze film vond ik visueel een prachtstuk, en ik raakte geinteresseerd in het genre. Dit werd de volgende film die ik zou zien.
Wederom een prachtstuk. Visueel is de film ombeschrijfelijk mooi. Zelden geevenaarde beelden met extreem veel kleur, sfeer en emotie. De paarden in het water, de paarden in het zand, de mannen in de sneeuw en de sierlijke gevechten zijn een lust voor zowel het oog als het oor.
Het verhaal is tragisch, met een mooie ontknoping. Helaas duurde de film net iets te lang, wat de film een halve ster kost.
Meer van dit soort films zullen volgen, dat is zeker.
4,5 *
depri83
-
- 6813 berichten
- 1491 stemmen
Ik ben net als Dutchero nooit een grote fan geweest van Martial Arts films, deze film ben ik dan ook gaan kijken zonder de wetenschap dat het een MA film was (mn eigen domme schuld). Hem me door de twee uur heen geworsteld. Wat het geheel nog een beetje draaglijk maakte was het verhaal (hoewel dat ook wel behoorlijk uitgesmeerd was) en de beelden.
kos
-
- 46726 berichten
- 8880 stemmen
Doet me maar weinig, ik heb het wel gehad met telkens weer die intriges en liefdes en verraad etc. aan één of ander hof van één of andere Chinese keizer of groothertog of wat dan ook.
Die z'n broer is weer verliefd op de unreachable zus van de bediende van de keizer etc. Altijd hetzelfde.
Net als al die films aan het hof van oude Britse Koninginnen enzo, lijken ook allemaal op elkaar.
Vrijwel altijd gaat het gepaard met dat gevlieg tijdens gevechten, want ze zijn altijd weer allemaal stuk voor stuk de ultieme vechtmeesters en het enige wat het een beetje vermakelijk maakt zijn hier en daar wat mooi geschoten scenes of weelderige kostuums of iets dergelijks.
Beetje karig voor 130 minuten film.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Pijlen die met de camera gevolgd worden met daartussen beelden van neerdwarrelende blaadjes en een ogenschijnlijk machteloze zwarte ridder die op de juiste momenten in close up wordt genomen of in slowmotion wordt getoond, opspattend water dat vervolgens tot op de druppel haarfijn in beeld wordt gebracht, om daarna vanuit alle mogelijke perspectieven en vol details te tonen hoe de 2 krijgers die verantwoordelijk waren voor dat opspattende water de rest van de bende aanpakt, tevens met de nodige slowmotion afgewisseld en allemaal heel onverwachts doch bijzonder doeltreffend begeleid op de meest rustgevende muziek, die ondanks het contrast met de ruwe beelden en klinkende zwaardgeluiden dankzij een perfecte timing van dit alles toch tot een haast symfonische harmonie worden geweven...
John Woo is één van de weinige regisseurs die ik ken dat in staat is om geweld tot dergelijke poëzie te verheven, met The Banquet ontdekte ik dat Xiaogang Feng daar minstens even goed in blijkt te zijn. Nog nooit heb ik krijgsgeweld en martial arts zo prachtig in beeld weten brengen.
The Banquet zou een echte 'Wuxia' film zijn, wat naar het schijnt wil zeggen dat het normaal is dat er zwevende mensen in voorkomen en het allemaal wat groots en spiritualistisch is. Normalitair stoor ik me daar nogal gauw aan -en zeker aan dat eerste- maar hier wordt elke scene dusdanig knap in beeld gebracht dat het amper nog een hindernis vormt. Aan de kostuums alleen al merk je hoe goed er nagedacht is over kleuren en contrasten ten aanzien van de geweldige decors en het grotere visuele geheel. Op die manier slik ik alles met plezier.
Of toch veel, want het constante geëmmer rond de hele liefdesaffaire uit de film blijft desondanks toch wel wat in de keel zitten, en zeker met een speelduur van 131 minuten wordt het op het einde wat vervelend. Maar goed, dat gevoel had ik met de identiteitskwestie van The Matrix ook, en daar is nog veel meer onzin te zien dan zwevende mensen.
4*
validius
-
- 139 berichten
- 75 stemmen
The Banquet zou een echte 'Wuxia' film zijn, wat naar het schijnt wil zeggen dat het normaal is dat er zwevende mensen in voorkomen en het allemaal wat groots en spiritualistisch is. Normalitair stoor ik me daar nogal gauw aan -en zeker aan dat eerste- maar hier wordt elke scene dusdanig knap in beeld gebracht dat het amper nog een hindernis vormt. Aan de kostuums alleen al merk je hoe goed er nagedacht is over kleuren en contrasten ten aanzien van de geweldige decors en het grotere visuele geheel. Op die manier slik ik alles met plezier.
Vergeet het geluid niet te noemen! Geluid speelt in deze film een heel belangrijke rol! De kralen op de houd (noem je zoiets een hoed?) van de keizer. Of het geluid van de Jade hanger. Ook de kunst van het weglaten is in deze film toegepast op het geluid. Let eens op hoeveel emotie er soms loskomt juist omdat het geluid zo minimaal is gehouden! deze film is toch enigszins een meesterwerk in het genre. Inderdaad de lengte van de film en de overload aan elementen (Decor,geluid, kleding special effect) zorgt ervoor dat je halverwege de film een beetje wegzakt. Dat hoor ik van iedereen. Toch raar want van zelfs de slechtste film moet er minimaal 1 fan zijn die toch de hele rit zou blijven kijken? waarom hier dan niet?
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7279 stemmen
Shakespeare's Hamlet-verhaal omgezet naar een film in de stijl van House Of Flying Daggers.
Begint met een oogverblindende aktie-scene in het theater.
Wat mij betreft het hoogtepunt van de film.
Mensen die al veel van dit soort Chinese keizer-drama's hebben gezien en Hamlet kennen zullen waarschijnlijk de verdere film af en toe het idee hebben de film al eens eerder gezien te hebben.
Prima onderhoudende film maar minder speciaal en interessant dan een hoop vergelijkbare titels.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1241 stemmen
Is deze film in de stijl van Hero, of...?
Ik zag hem namelijk voor 2.50 euro bij FRS liggen.
Green Destiny
-
- 254 berichten
- 1396 stemmen
Als je Ying Xiong (Hero) mooi vindt, dan zul je deze film ook waarderen.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7279 stemmen
Valt te vergelijken met Hero, ook qua gevechten.
Je hebt daar toch niks tegen??
In China gaan ze er van uit dat de Kung Fu vroeger nog veel verder ging en dat ze inderdaad deze vliegbewegingen konden maken.
Vergelijk het maar een beetje met Spiderman of andere superhelden bij ons.
Voor 2,50 kan je hem gerust proberen.
Zelf gisteren ook bij de FRS paar DVD'tjes meegenomen voor 2,50 per stuk (3 Asian movies en het origineel van Deah Race 2000).
doodah
-
- 1538 berichten
- 1241 stemmen
'k zal hem eens proberen als mijn spaarpotje weer wat gevulder is, want momenteel zit er niet veel meer in.
Zijn die 3 asian movies toevallig the Once upon a time in the wests?
Zo ja, zou je dan kunnen zeggen of de stemmen nog origineel zijn?
Mijn police story is ook van Hong Kong legends en daar waren de stemmen vervangen door gedubde chinese stemmen, wat wel jammer is.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1241 stemmen
Eerlijk gezegd vond ik Hero niet zo geweldig. Vooral omdat het verhaal steeds weer herhaald wordt, waardoor ik hem erg langdradig vond.
Is dit bij Ye Yan ook het geval, of gaat het verhaal hier iets vlotter vooruit?
Die traagheid was eigenlijk wat ik bij Hero het storendste vond. Als dit hier niet zo is, dan zal hij me wel bevallen, daar ben ik bijna zeker van.
validius
-
- 139 berichten
- 75 stemmen
Eerlijk gezegd vond ik Hero niet zo geweldig. Vooral omdat het verhaal steeds weer herhaald wordt, waardoor ik hem erg langdradig vond.
Is dit bij Ye Yan ook het geval, of gaat het verhaal hier iets vlotter vooruit?
Die traagheid was eigenlijk wat ik bij Hero het storendste vond. Als dit hier niet zo is, dan zal hij me wel bevallen, daar ben ik bijna zeker van.
Nee bij deze film word niet alles herhaald, ook zijn de gevechten minder vliegerig dan bij hero maar wees gewaarschuwd blijft een Chinese stijlfilm. Deze gevechten nemen je meer mee in een gevoel en emotie (uiteraard als je dat toelaat). Zelf vind ik dit een van de mooiere films (maargoed smaken verschillen) en ik kan hem je ook echt aanraden. Als 2,50 te duur is kan je altijd nog langs de mediamarkt gaan om hem daar voor 1,66 te kopen 
doodah
-
- 1538 berichten
- 1241 stemmen
Voor de chinese stijl van filmen sta ik zeker open, en aangezien het verhaal wat vooruitgaat lijkt het me inderdaad een goede film.
Nu hij voor 2.50 euro te koop ligt bij FRS kan ik die inderdaad beter aangrijpen.
1.66 euro zou natuurlijk nog voordelig zijn, maar daarvoor moet ik dan wel naar Nederland, want in België is de 6 voor 10 actie niet.
En ik vrees dat mijn vervoerskosten die 1.66 euro wel de hoogte in zouden doen schieten. 
Semsoethot
-
- 285 berichten
- 298 stemmen
Heb je gelijk in, maar dat doe ik om de film toe te voegen aan "mijn updates" als de film een andere (orginele) titel heeft. Ik verwijder dan later het eerste bericht.
De film vond ik een belevenis; prachtige beelden, indrukwekkende choreografie, schitterende kostuums en een klassiek verhaal. Het tempo was bij vlagen wat traag, maar in de nachtdienst gaat alles toch wat langzamer, dus dat maakt niet uit. Minpuntje vind ik dat ik het verhaal niet altijd goed volgen kan. Bijvoorbeeld wie gooide dat zwaard? Maar misschien hoort dat bij de verteltrant zodat er wat te discussieren overblijft.
Ik kan mij overigens heel goed vinden in jou recentie van 4 oktober 2006. 
Het laatste nieuws

Een greep uit de lijst van beste ruimtefilms op MovieMeter

Waarom filmstudio’s blijven inzetten op remakes, ondanks lagere beoordelingen

Tweede seizoen van Videoland-serie ‘Máxima’ vanaf vandaag te zien

WOII-film 'Enemy at the Gates' van Jean-Jacques Annaud is vanavond te zien op televisie
Bekijk ook

Shi Mian Mai Fu
Actie / Drama, 2004
350 reacties

Nanjing! Nanjing!
Oorlog / Drama, 2009
66 reacties

Shan Zha Shu Zhi Lian
Drama / Romantiek, 2010
5 reacties

Wo De Fu Qin Mu Qin
Drama / Romantiek, 1999
33 reacties

Suzhou He
Drama / Romantiek, 2000
51 reacties

Ji Jie Hao
Oorlog / Drama, 2007
33 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






