Damien: Omen II (1978)

2,94

Horror

geregisseerd door Don Taylor
met William Holden, Lee Grant en Jonathan Scott-Taylor

Damien is inmiddels 13 jaar. Hij woont bij de broer van zijn vader, Richard en diens 2e vrouw Ann en zijn neefje Tom. Damien en Tom zitten op een militaire academie en zijn erg goed. Damien wordt door zijn commandant en een medewerker van vader ingelicht over zijn missie. Hij is de antichrist, de zoon van de duivel. Hij moet zorgen dat als de herboren Christus er is, deze verslagen wordt en de wereld in duivelse duisternis wordt gehuld. Aan de ene kant vindt hij het beangstigend maar aan de andere kant ontdekt hij zijn macht. Iedereen die in zijn buurt komt en erachter komt wat en wie hij is komt om het leven, maar altijd op zo'n manier dat het een ongeluk lijkt.

56 BERICHTEN12 MENINGEN

ajacied4life
geplaatst op 25 februari 2009, 12:20 uur, permalink
Het eerste deel is gewoon een horror klasieker, maar deze doet zeker niet onder voor deel 1. De sfeer is dan iets minder angstaanjagend, maar de moorden zien er zeer goed uit, zonder onnodig veel liters bloed.

Een halve ster minder dan zijn voorganger, maar toch nog een mooie 4,5 sterren.

geplaatst op 10 april 2009, 15:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een goede sequel op de de originele "Omen", om een sequel te maken op een klassieker als het 1ste deel moet je uit het goede hout gesneden zijn. Ik vond dat dit deel ook de creepy sfeer had als de eerste maar de locatie's deden dit iets minder vermoeden. Je mist een scene zoals op het kerkhof in het 1ste deel, en je mist vooral de honden... Verder is Demian wel heel erg goed gecast! *4,5 sterren!

avatar van JDSsmetje
geplaatst op 9 juli 2009, 3:48 uur, permalink
Ik herinner me nog dat dit de eerste horrorfilm was die ik ooit gezien heb. Heb hem herbekijken en begrijp nu waarom ik toendertijd geen nachtmerries had. Ik was toen 8.

Frok
geplaatst op 19 juli 2009, 12:25 uur, permalink
Leuke film met vermakelijke horror. Niet meer of niet minder.

Verhaal/Script .................................................. 3,50
Acteerwerk ....................................................... 2,50
Cinematografie/Regie ................................... 2,50
Muziek/Speelduur e.d. ................................... 3,00

bild
geplaatst op 3 augustus 2009, 17:24 uur, permalink
Damien Omen 2 is zeker geen slechte film en kent een goede cast. Al kan je deze film niet echt eng noemen blijft dit een goede opvolger. William Holden en Lee Grant zijn daarbij nog eens topacteurs.

geplaatst op 7 augustus 2009, 17:27 uur, permalink
deze vind ik personelijk het leukste deel

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 9 augustus 2009, 13:18 uur, permalink
Dramatisch vervolg op een briljant origineel.

The Omen (1) is werkelijk ijzingwekkend goed maar men had het daarbij moeten laten. Het verhaal was verteld, het einde was prima, een vervolg wasonnodig. Toch kwam er een vervolg en die zag ik vandaag.

Alles wat deel 1 zo groots en meeslepend maakte mist deel 2. De film is ten 1e gewoon niet eng, spannend of beklemmend. Daarnaast vond ik de Damian in kindervorm vele malen enger en griezeliger. Deze Damian deed me weinig en was wat miscast op enkele shots na later in de film.

Verder vond ik de film meer op een hele vroege voorloper van de Final Destination reeks lijken. Iedereen die wat meer over Damians werkelijke ik te weten komt zal sterven en er is geen ontkomen aan. Het werd meer een simpele horrorfilm voor een groot gedeelte. Slechts het slot van de film toonde een beetje waarvoor The Omen staat. De film kent een paar sterke scene's (op het ijs, in de lift) maar dat redt de film zeker niet. De scene met de vrouw en de kraai was trouwens lachwekkend slecht.

Het plot, de cast en het niveau van het 1e deel ligt gewoon veel hoger.

Ik kan er niet meer dan 2* voor geven.

avatar van dutchtuga
geplaatst op 29 augustus 2009, 17:27 uur, permalink
Ontzettend teleurstellend vervolg.

Nergens meer spannend en de iets oudere Damien is gewoon allesbehalve eng. The Omen 2 is simpelweg een cash-in op het succes van het eerste deel. Voorbeeld van hoe belabberd geschreven dit vervolg is, is het personage van Henriksen dat in de voetsporen treedt van de nanny uit het eerste deel. Henriksen loopt er maar wat bij en het is, op uitzondering van één zinnetje na, volstrekt onduidelijk wat hij nou doet in de film. Ontzettend groot contrast met de ijzingwekkende dame uit deel één.

Slecht geschreven personages, niet spannend script en een score dat gewoon nét wat anders is dan die in The Omen. Wat een uitmelkerij dit. Was het niet voor twee toffe scènes geweest, had dit ongetwijfeld 1* gekregen.

Voor de truck- en liftscène alsnog 2,5*.

avatar van niethie
geplaatst op 14 oktober 2009, 20:55 uur, permalink
Een paar erg spannende momenten, maar voor de rest ben ik het volledig met mijn twee voorgangers eens. Compleet onzinnig vervolg dat vooral kwa sfeer in de verre verte niet kan tippen aan de eerste film. Echt baggerslecht is het niet, maar het had van mij niet gemaakt hoeven worden. Komende dagen trouwens ook de overige vervolgen eens gaan zien, kijken hoe dat uitpakt...

2,5 sterren

Bart Simpson
geplaatst op 17 oktober 2009, 12:32 uur, permalink
Gisteren heb ik deze film gezien. Deze film scoort hier veel te laag, hij was zeker niet beter dan zijn voorganger maar toch wel goed en vermakelijk. De film kent ook zo zijn enge/spannende momenten en hij is niet langdradig, maar wel boeiend genoeg.

avatar van Metalfist
geplaatst op 21 december 2009, 13:43 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Let him that hath understanding

Eergisteren was ik aan het eerste deel van The Omen begonnen en eerlijk gezegd kon ik niet wachten om het tweede deel op te zetten. In mijn herinnering was dat deel hier ondergewaardeerd en ik vroeg me af of mijn geheugen me bedroog. Gisteravond opgezet en wat blijkt, men geheugen is juist.

Pas op, ik zeg wel dat het vervolg goed is maar het mankeert toch een aantal elementen die het origineel zo fantastisch maken. De mysterieuze sfeer is soms ver te zoeken maar daar staan dan wel weer een aantal geweldige scènes tegenover. Deze keer wordt er niet meer gekozen voor de rustieke opbouw die zijn voorganger kenmerkt maar krijgen we na een korte introductie van wat er gebeurd is de dagen na het overlijden van Robert Thorn een sprong van zeven jaar. The Omen II moet het vooral hebben van zijn moorden die er gelukkig wel weer goed uit zien. Deze keer geen voorproefjes aan de hand van foto's maar gewoon ineens de moord zelf. Het is alleen jammer dat deze, in tegenstelling tot het eerste deel, op de verwachte momenten komen. Ach, het doet maar een beetje afbreuk aan de moorden zelf want die zijn best wel goed gevonden. De honden zijn deze keer vervangen door kraaien die er wel minder angstaanjagend uitzien maar soit, het geeft wel een leuke scène. Ook het ijshockey wedstrijdje op het bevroren meer waar Bill onder het ijs geraakt was de moeite waard. Verder bevat de film nog een aantal verwijzingen naar het eerste deel en daar heb ik vreemd genoeg altijd een zwak voor.

Qua cast is het al snel duidelijk dat William Holden geen Gregory Peck is. Hij probeert wel maar je voelt toch dat hij een klasse lager zit. Dit geldt ook voor Jonathan Scott-Taylor die overduidelijk geen Harvey Stephens is maar Damien wel op zijn eigen manier weet neer te zetten. Waar ik me wel aan stoorde was het idee om Damien zijn krachten te laten gebruiken. In theorie geen slecht idee maar het had wel wat spectaculairder gemogen want het enige wat Scott-Taylor doe is wat vies zien. Lee Grant is wel een verademing ten opzichte van Lee Remick die de rol van de moeder op zich neemt. Vooral het kleine twistje waar blijkt dat zij al die tijd al onderdeel van Damiens plan was was zeer leuk. De rest van de cast is op zich niet echt noemenswaardig, al mankeer je wel zo'n gestoorde oppas zoals in deel 1.

In tegenstelling tot de meeste dus vond ik The Omen II wel een waardig vervolg op het origineel. Naar wat ik me meen te herinneren is dat de reeks pas afzwakt bij het 4e deel maar dat zullen we dan wel over een aantal dagen zien.

geplaatst op 4 februari 2010, 0:10 uur, permalink
Ik vond hem niet veel slechter dan zijn voorganger.

Reden daarvoor is dat ik de voorganger ook compleet niks vond. Erg saai gebeuren met een iets oudere Damien. De intro is al erg pover, blijkt uiteindelijk nog één van de betere scenes te zijn.

Damien als antichrist is eigenlijk gewoon een lachertje. Z'n krachten zijn erg saai, nogal random en weinig overtuigend. Dit leidt tot een paar povere horror scenes, het absolute dieptepunt het "gevecht" met de kraai. Je ziet het toch niet vaak dat een scene zo slecht en ongeloofwaardig is uitgewerkt.

Enkel de scene in de lift valt nog een beetje mee, maar dat streepje gore steekt dan weer fel af met de rest van de film, die kleurloos en onrood is.

De enige echt ongemakkelijke momenten waren die waar de score plots als een misplaatst gebral over de film heenschalt. Dat men zoiets ooit als "enge soundtrack" heeft ervaren is dan wel weer interessant.

Nog steeds niet onder de indruk van deze reeks. Sfeerloze en erg saaie films vind ik het. Benieuwd of Sam "Dino" Neill er wat aan kan veranderen.

Popeye Doyle
geplaatst op 14 augustus 2010, 18:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk vervolg op The Omen. Er wordt in deze film veel gesproken over de voorganger en dat kan ik waarderen. William Holden is overtuigend in zijn rol als broer van en ook Lee Grant mag er zijn. Ze heeft me overtuigd in de slot scene als helper van Damien. Deze spannende slot-scene is een groot pluspunt voor de film.

Jonathan Scott-Taylor is qua uiterlijk goed gecast, lijkt op de eerste Damien maar qua spel valt hij enorm tegen en dat is ook de reden dat deze film geen voldoende scoort. Zoals al eerder werd gezegd was de rol van Sergeant Neff overbodig.
Voor de rest prima passende muziek en leuk dat Bugenhagen terugkeert in dit vervolg.

2,5 ster.

avatar van jrvdw
geplaatst op 5 september 2010, 12:41 uur, permalink
Ik vond het een goed vervolg op het origineel.
Goed acteerwerk, verhaal, en cast.
Veel dingen uit de eerste komen terug.
(iemand wil de 'vader' waarschuwen voor zijn 'zoon', iedereen die de waarheid achter Damien sterft, een dier dat aangeeft dat er iets naars gaat gebeuren, in 1 was dit de rottweiler nu is het een kraai)

Op naar deel 3!

geplaatst op 12 september 2010, 21:21 uur, permalink
Ik vond het 1-ste deel een stuk spannender, maar met dit deel is het ook nog wel te doen, al heeft deze minder spannende/enge momenten.

Blarown
geplaatst op 20 november 2010, 10:32 uur, permalink
deze vond ik dan weer een stuk minder dan deel 1

avatar van Fixi88
geplaatst op 19 december 2010, 20:56 uur, permalink
Vermakelijk 2de deel. Ik moet zeggen dat het eerste deel beter was maar er hier zeker ook een duister sfeertje neergezet.

Akron777
geplaatst op 1 februari 2011, 21:34 uur, permalink
Ik vond hem zeer goed, stukken beter dan ik verwachte. Damien is nu 7 jaar ouder, dus zichzelf ook een stuk beter bewust van zijn lot dan in het eerste deel. Hij is bijzonder goed gecast, die blik op het laatst is gewoon "duivels". Deze film is minder spannend als de eerste, maar mag er zeker zijn. Het verhaal blijft min of meer trouw aan het origineel, alleen minder mystiek aangezien we in feite alles al weten. Ook vond ik de kraaien goed acteren, ze kwamen erg dreigend over. De soundtrack is wederom fantastisch. 4.5

geplaatst op 9 februari 2011, 22:48 uur, permalink
Ik vind dit een echt goed vervolg op deel I en eigenlijk nog stukken beter. Alles is echt heel mooi gefilmd en het acteren zit ook wel snor. Je ziet in het begin gewoon de tweestrijd bij Damien. Gebeurt niet vaak dat een vervolg eigenlijk beter is dan het origineel.

geplaatst op 3 januari 2012, 1:21 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goed vervolg waarin Damien inmiddels een tiener is. Op veel vlakken is dit een herhaling en qua verhaal is het vooral interessant om te zien dat Damien zich bewust wordt van wie hij eigenlijk is. Wederom een uitstekende score van Jerry Goldsmith en ook weet de film weer een aantal keer te verrassen met een originele dood-scene. Als vervolgfilm zeker wel geslaagd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 8 april 2013, 21:56 uur, permalink
Dat deel.

Ook het vervolg op The Omen kent wat spanning en voldoende sfeer om de kijker te kunnen bekoren. Damian is inmiddels een puber, waardoor hij gelijk een stuk griezeliger wordt. Toch is er wat aan kracht ingeboet na het sterkere deel 1, nu er beter bekend is welke kant het verhaal op wil. De klassiekerstatus van dat deel is terecht, maar dit is toch een tandje minder. Desondanks vermakelijk.

Goed.

geplaatst op 8 mei 2013, 20:46 uur, permalink
Redelijk goede film.
Het horrorgehalte had iets hoger gekund, maar gezien de tijd waarin de film is gemaakt verwachtte ik daar wellicht te veel van, tegenwoordig zijn we wel meer gewend.
Leuk om de jonge Lance Henriksen eens te zien.

avatar van TomBroers
geplaatst op 3 augustus 2013, 15:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deel 1, de beste horrorfilm ooit gemaakt, en na de onheilspellende einde moest er wel een vervolg komen. Een heftig begin van de film, zorgt dat de sfeer er ook in dit vervolg er goed inzit en zoals we uit deel 1 weten, houdt deze sfeer je de hele film vast.

Ook in dit deel weer die geweldige muziek, erg goede acteerprestaties en enkele geweldige dood scenes. Wat voor mij deel 1 zo speciaal was, was het constant zoeken vanGregory Peck naar antwoorden op de raadsels die hij voorgeschoteld kreeg. Dat was pure angst die op je af kwam. In dit tweede gedeelte is dit minder.

Opnieuw is er weer een erg sterke cast voor het vervolg op de klassieker uit 1976, Damien is een puber de mensen om hem heen die naar zijn geheim graven sterven allemaal. Er zitten weer enkele schitterende dood scenes in deze film vooral de scene in de lift is uiterst spectaculair te noemen, zeker voor de tijd waarin de film is opgenomen.

The fist time was only a warning...!

avatar van Vinokourov
geplaatst op 28 december 2014, 14:08 uur, permalink
De blaag Damien is na het eerste deel een puber geworden en zaait nog steeds dood en verderf! Standaard sequel met standaard horrorsfeertje, maar het blijft leuk.

avatar van EIGER3970
geplaatst op 17 januari 2015, 17:18 uur, permalink
Voilà, je kan ook een horrorfilm maken zonder liters bloed... Mijn genre horrorfilm.

avatar van PEN15
geplaatst op 11 maart 2016, 14:45 uur, permalink
Mijn moeder wist al jaren voor mijn geboorte hoe ze mij zou gaan noemen, indien ze een zoon zou krijgen natuurlijk, maar toen vlak voor ik ter wereld zou gaan komen nou echt nét deze Omen films wereldberoemd werden zag ze daar toch maar vanaf. Saillant detail: De zoon van de duivel zou aanvankelijk niet eens Damien gaan heten. Als, als, als, dan zou ik nu niet opgescheept zitten met een jongensnaam die veel te vaak voorkomt, vooral bij generatiegenoten dan. ^_~`

Ik vind deze omen II nog altijd boeiend en behoor tot het kleine clubje dat het vervolg beter vindt. Het staat buiten kijf dat die uit 1976 dé klassieker is, maar voor mij is het vergelijkbaar met Hellraiser II die ik nóg beter vind dan I. En nog een mooi meevallertje, alleen de succesvolste oude films krijgen een remake dus Omen II bleef(blijft) god zij dank gespaard. Zo heb ik me voorgenomen om ook die van 1976 eens te herzien, maar door die remakeziekte in Hollywood en die heruitvoering van 2006 ben ik daar nimmer meer aan toegekomen.

Er is nog iets wat ik me heel goed herinner en dat is dat het woord Jackal in de Nederlandse ondertiteling werd vertaald als Hyena! Iemand misschien die zich dat ook nog herinnert? En moest dat intro nou Jeruzalem voorstellen? Leek me toch verdacht veel op Lucca, niet te geloven dat er in 37 jaar geen opmerkingen over worden gemaakt. De special effects vond ik zeker voor een film uit 1978 voortreffelijk, die doden in het fabriekscomplex en de man onder het ijs maakten een flinke indruk op me. Ook die aanval van een vogel (was het nou een kraai of een raaf?). Het was deels een pop en een getrainde raaf die afkwam op het eten dat onder de pruik van de stuntvrouw verborgen zat. Ik begrijp de kritische geluiden, maar hoe hadden jullie het beter willen doen? Met wederom een remake misschien?