Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 129 minuten
Alternatieve titel: The Adversary
Oorsprong:
Frankrijk / Zwitserland / Spanje
Geregisseerd door: Nicole Garcia
Met onder meer: Daniel Auteuil, Géraldine Pailhas en François Cluzet
IMDb beoordeling: 6,8 (3.946)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 31 juli 2003
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via Film1
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot L'Adversaire
Wanneer de politie een familiedrama onderzoekt, blijkt dat de man des huizes al twintig jaar een dubbelleven leidde en iedereen voorloog alvorens een paar gruwelijke moorden te plegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Jean-Marc Faure
Christine Faure
Luc
Rémi
Marianne
Alice
Vincent
Le père de Jean-Marc
La mère de Jean-Marc
Cécile
Video's en trailers
Reviews & comments
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Een prachtig film, gebasseerd op een waar gebeurd verhaal. Er wordt goed geacteerd en de locaties zijn ook zeer goed en somber, het hele verhaal is om treurig van te worden En het moet een hel geweest zijn voor de man, zeker ook omdat hij steeds dieper in zijn leugens verdwijnt, met als finale de moorden en de mislukte zelfmoord.
Ik heb deze film nou twee keer gezien, en hij is echt ijzersterk. 4,5*
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Indrukwekkende dramatische film, wekelijks leest men zo'n verhalen in de krant. Eigenaardig hoe een mens in elkaar steekt en tot wandaden kan overgaan. Knappe Franse film.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
L' Emploi du Temps over hetzelfde onderwerp ook gezien? Die film vind ik nog mooier (beter, sterker) dan deze.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Deze Franse film, geregisseerd door Nicole Garcia, is de moeite waard van kijken maar bereid je wel goed voor. Want het is één van de meest depressieve, treurige, hartverscheurende drama’s die ik tot nu in me leven heb gezien. Ik zeg niet stel deprimerend Cinema omdat ik daar niet in geloof. Maar deze komt heel dichtbij wat mensen elkaar kunnen aandoen.
Dit op ware feiten gebaseerd drama gaat over een man die al twintig niet gewerkt heeft en leeft dan ook voor zijn ouders, vrouw, kinderen en vrienden een dubbelleven. Als er steeds meer mensen in zijn omgeving vragen beginnen te stellen van zijn enorme zee van tijd slaat er bij hem een knopje in zijn hoofd om en vermoord uiteindelijk zijn gezin en ouders op stille en brute wijze om vervolgens het huis in brand te zetten met zichzelf erbij.
Dit is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd omdat de film heel rustig begint en nergens over haastige beslissingen neemt. De regisseuse portret een vader die gegevenmoment niet meer weet wat hij moet doen. Doormiddel van flashbacks en confrontaties kom je deels achter de geschiedenis waarom hij een dubbelleven leid/lijd. Vooral de beelden spreken voor zichzelf, als hij hele dag door in zijn auto zit op een parkeerterrein, of als hij rond loopt in het bos.
Alleen maar regen en donkere wolken geen graantje zon kun je vinden in de film. Of blijdschap op het gezicht van de hoofdpersoon. Die donkere toon is in de hele film door te zien. Dit alles wordt prachtig, magistraal geacteerd door Daniel Auteuil. De beste man maakt van zijn personage een karakter dat onder je huid gaat zitten. Als een blok steen in je maag loopt de film door, steeds angstaanjager, totdat ik bijna bezweek van de beelden in de film. Zelfs uren naar de film kon ik niets verteren, de blok steen in me maag bleef maar zitten. Zeer vreemd gevoel dat je niemand eigenlijk gunt.
Dus een film die je aan het denken zit hoe zit met je eigen vader en of omgeving zit . Verder raad ik deze film dan ook niet aan omdat ik kan begrijpen dat hij wat sloom is plus het onderwerp dat sommige mensen niet aankunnen.
Weertenaar
-
- 1023 berichten
- 1024 stemmen
Een hele 'zware' film die soms nogal traag verloopt: 3.00
Traag of snel, het maakt allemaal niet uit, zolang het gehele plaatje maar klopt en, misschien nog wel belangrijker, de film je heeft aangesproken. En bij dat laatste moet ik toch een pas op de plaats maken. De film komt zo ongelofelijk traag en rommelig van de grond dat ik me het eerste halfuur uitermate heb zitten te vervelen. De film jonaste heen en weer tussen alle 'levenslijnen' die Faure er op na hielt, de flashbacks, de scenes op het politiebureau en de scenes waarin Faure zijn gevoelens op tape vastlegt; het is vooral het eerste halfuur zwaar onoverzichtelijk wat zich allemaal exact afspeelt. Gelukkig kon ik me na ruim een halfuur beter in de film verplaatsen, waardoor ik al bij al toch een goede film heb gezien. En, de film zelfs nog een voldoende scoort. Iets dat sporadisch voorkomt bij mij als maarliefst 25% van de film me gewoonweg heeft tegengestaan, hetgeen toch wel wat zegt over de kwaliteit van deze prent.
Verhaal: 3.50
Inhoud, originaliteit, fouten/blunders, verhaallijnen, diversiteit, etc.
De film is een bijzonder grauwe, goed geslaagde afspiegeling van het leven van Faure. Al begrijp ik dat de beste man in het echt heel anders heet, maar dat zal wel met rechten en dergelijke te maken hebben. Ondanks dat het verhaal uitermate moeizaam van de grond komt door het ge-heen-en-weer van Garcia is het script even geslaagd als luguber te noemen. De afstandelijke levensstijl van Faure is werkelijk subliem uit de verf gekomen. De desinteresse voor de mensen in zijn omgeving, het continue bedenken van leugens om zichzelf een uitweg te verschaffen, de kille relatie met zijn vrouw, het in zijn ogen 'mysterieuze avontuur' met Marianne en tenslotte de radeloosheid wanneer hij zijn gezin vermoord om vervolgens zichzelf van kant te maken. Dit alles is zo 'werkelijk' in de prent verpakt dat het woord subliem zeker op zijn plaats is. Des te jammerder is het dat het eerste halfuur van de film erg moeizaam op gang komt door toedoen van Garcia.
Acteerwerk: 4.00
Hoofdrollen, bijrollen, dialogen
Een hoofdrol is in dit soort films van cruciaal belang voor het welslagen van een film als L'Adversaire en dat is gelukkig dik in orde. Daniel Auteuil zet een heerlijke rol neer als Faure. Alle eigenschappen die het verhaal wenst uit te beelden voelt Auteuil feilloos aan, een erg knappe prestatie. Toch waren er ook een paar momenten van zwakte. Vooral de jank- en lachscenes waren van een zeer bedenkelijk niveau, maar het doet niets af aan zijn acteerprestaties. Verder meer dan waardige (grotere) bijrollen van Geraldine Pailhas, Francois Cluzet en Emmanuelle Devos. De kleinere bijrollen waren over het algemeen ook goed te verteren, al vond ik Francois Berleand een aanfluiting als Remi. De meeste dialogen zijn goed uitgepakt, maar sneeuwen onder door het feit dat het personage van Faure heel belangrijk word gemaakt. Wat overigens terecht is en niet wil zeggen dat de dialogen slecht zijn, verre van zelfs.
Speelduur: 1.50
Balans in de film, strekking van het verhaal, speelduur, etc.
Het had kunnen uitlopen op een ruime 3.50 of zelfs een 4.00 als Nicole Garcia wat meer orde in de film had gebracht. Het eerste halfuur gebeurt er inhoudelijk vrij weinig, maar weet Garcia het zo te brengen dat het op de één of andere manier toch heel veel lijkt. Wat enkel en alleen te maken heeft met de stijl die Garcia er op na houd. De vier eerder genoemde levenslijnen van Faure wisselen elkaar om de haverklap af waardoor ik grote moeite had om me 'ergens' aan vast te kunnen houden. Na een halfuur lukte me dit gelukkig toch nog waardoor ik deze prent toch nog goed kan waarderen, maar ik lieg geen woord als ik zeg dat ik serieus heb overwogen de film af te zetten. Puur en alleen omdat het simpelweg onnavolgbaar was in welke tijdspanne sommige scenes gezien moesten worden. Buiten dat stiefelt de film uitermate traag voort, maar word het tegelijkertijd nooit saai.
Realisme: 3.00
Realisme van gebeurtenissen in de breedste zin van het woord.
Het mag dan allemaal wel waargebeurd zijn, maar in een reactie ergens had het niet treffender gezegd kunnen worden: De film geeft onvoldoende aanleiding voor het feit dat Faure heeft besloten tot zijn daden over te gaan. Natuurlijk was hij een kat in het nauw, maar uit helemaal niets blijkt dat Faure serieus in staat zou zijn zich tot deze uitweg te verlagen. Nou ben ik geen psycholoog of heb ik geen weet wat er in het hoofd van zo iemand schuilgaat, maar het kwam nogal onbeholpen op mij over. Overtuiging noem ik dat doorgaans. Daarnaast neemt hij uitgebreid de tijd om 'de daad' voor te bereiden en vervolgens uit te voeren, iets dat naar mijn idee ook niet echt past bij iemand in zijn situatie. De film geeft hier onvoldoende ruimte voor om zijn beweegredenen weer te geven, waardoor de moorden van zijn gezin misschien beter in een opwelling plaats hadden kunnen vinden. Zo zijn de feiten weliswaar niet, maar de film heeft mij onvoldoende doen overtuigen waarom Faure nou juist deze uitweg koos, waar het doorgaans een berekenend persoon was zoals Luc tijdens de politieverhoren aangeeft. Buiten dat zit de film erg realistisch in elkaar en is de gruwelijke weergave van de moorden uitermate aangrijpend.
Cinematografie: 3.50
Special Effects, Camerawerk, belichting, montage, stunts, coordinatie, etc.
Bij een grauw verhaal hoort een beklemmende sfeer en daar is Nicole Garcia erg goed ingeslaagd. Werkelijk alles in de film ademt naar de radeloosheid van Faure, iets dat ongelofelijk krachtig uit de verf is gekomen. Wellicht dat het soms zelfs allemaal iets te sfeervol werd waardoor het vaak nogal kil overkwam, maar dat heeft mij niet gestoord. Het camerawerk is van een voldoende niveau, al kwamen enkele scenes nogal gehaast over. Daarnaast is de montage over het algemeen goed gelukt, maar zoals gezegd is Garcia het eerste halfuur te nadrukkelijk op zoek om de chronologie te vinden van een niet-chronologische weergave. Als je begrijpt wat ik bedoel. Verder zijn de decors vrij eenvoudig en miste ik een mate van detail in de prent. De muziek was redelijk, maar had net zo makkelijk bij nog dertig andere films weggezet kunnen worden. Niets bijzonders dus.
Verdict:
Le Adversaire is een goede film, die naar mijn idee nog veel beter had kunnen zijn. Het eerste halfuur drukt Garcia veel te nadrukkelijk haar stempel op de film, mis ik de echte overtuiging achter de daden van Faure en komt de film nogal traag over, al is dit zeker geen punt waar ik persoonlijk deze prent op afreken, maar ik kan me voorstellen dat velen het wel zo zullen ervaren. De film moet het voornamelijk hebben van het acteerwerk van Auteuil, hetgeen geweldig goed is gelukt, een verhaal dat redelijk in elkaar steekt en de cinematografische klasse in de vorm van de toepasselijke sfeer. Helaas blijft het eerste halfuur voor een nare bijsmaak zorgen die wellicht met een tweede kijkbeurt grotendeels weggespoelt kan worden, maar wat in mijn ogen niet de essentie is van een film. Toch nog een ruime drie, waar dat wellicht een vier had kunnen zijn als het eerste halfuur een stuk aantrekkelijker zou zijn geweest: 3.00 (3.10).
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Daniel Auteuil is natuurlijk perfect voor een rol als dit.
Tsja wat steekt er achter zo'n krantenbericht over een man die z'n gezin vermoordt als ze er achter komen dat ie al bijna twintig jaar doet alsof hij werk heeft.
En hoe doe je dat met geld en wat doe je dan zo de hele dag als je van huis af bent.
Sobere, maar aangrijpende film.
thomzi50
-
- 1967 berichten
- 2397 stemmen
Een film die na herziening opvallend makkelijk overeind blijft staan: de muziek, de acteerprestaties en daardoor de gehele sfeer, ze zijn allemaal zo sterk dat je er met gemak een paar keer naar kunt kijken.
morris_rednalooz
-
- 121 berichten
- 765 stemmen
De muziek was geweldig en gaf een perfect beeld van de situatie. De scène met het rennen in het bos en de daaropvolgende huilscène raakte mij het meest.
Tiany
-
- 493 berichten
- 719 stemmen
Triest verhaal, goede acteurs, zeer boeiende film, maar dat constant over en weer springen van het verleden naar het heden stoorde me wel en beetje.
Ik vond hem ook te lang, dan had ik liever een stuk van de rechtzaak in de film verwerkt gezien.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een trage, grauwe, loodzware en sombere reconstructie waarin de regisseuse liet zien hoe een man langzaam de vernieling inging. Maar Nicole Garcia deed vooral haar best om een onbegrijpelijk verhaal meer begrijpelijk te maken. Echter ik vond dat je als kijker behoorlijk op afstand gehouden werd. Daarnaast werkte de gemaakte sprongen in de tijd niet mee. De cast presenteerde uitstekend.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Zag voorheen reeds "l'Emploi du Temps", maar alhoewel zekere aanknopingspunten met deze "L'Adversaire" en ook heel goed gebracht met Aurélien Recoing in de hoofdrol, is de film lang niet zo onthutsend als deze.
De gruwel die van het slot van "L'Adversaire" uitgaat gaat door merg en been en er hoort werkelijk een acteur van het niveau van Daniel Auteuil om dit treffend verfilmd stuk in te vullen.
De film vertelt het waar gebeurd verhaal van Jean-Claude Romand niet in perfect chronologische volgorde, last aldus meerdere flashbacks in zodat een zekere aandacht wel vereist is om alles netjes te ordenen. Later, wanneer in het intrige de fase van vermoedens intreedt gaat de film in een heel duidelijke vorm, neemt in spankracht toe om tenslotte ontstellend grandioos te eindigen.
Het vergt zeer goed camerawerk en ook, naast Auteuil, stevige vertolkingen waarvoor dan vooral Emmanuelle Devos, François Cluzet en ook Géraldine Pailhas zorgen. Beide kinderen ontroeren.
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
Flipman
-
- 6396 berichten
- 1069 stemmen
Ja, naar aanleiding daarvan ontdekte ik een uur geleden het bestaan van deze film.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film over een man met een vrouw en twee kinderen die zich voordoet als dokter. Gebaseerd op een waargebeurd gezinsdrama. De film is ietwat afstandelijk, maar vanwege de onbegrijpelijke daad werkt dat hier juist in het voordeel. De stemmige muziek van Angelo Badalamenti past prima binnen het geheel. Uitstekend acteerwerk en een redelijk indringende finale.
frans123
-
- 3856 berichten
- 1001 stemmen
Omdat ik het echte verhaal ken van Jean Claude Romand , deze film een bewerking van zijn leven, kon het mij niet zo boeien Eindeloze flashbacks waarin hij zich ongemakkelijk en onprettig voelt en hij Zelf het slachtoffer is van zijn Leugen Flink doorgezapt Goede Auteuil zag ik in mijn haast . Geloofwaardig. Maar vanwege het zappen-ik ken het einde, anders duurde het mij te lang- geef ik geen cijfer.
Eigenlijk moet je de film zien zonder te weten dat het om ""waar gebeurd gaat, dan weet het echt te boeien.
O....ik zag een telefooncel in een bos...die Fransen , gekke jongens...............
charmie
-
- 245 berichten
- 0 stemmen
En toch: ondanks het feit dat je de afloopt kent, is dit een ongemeen spannende film waarin je, dankzij het voortreffelijke spel van Auteuil, wordt meegezogen in de krochten van deze zieke geest.
Onbegrijpelijk, maar iets dergelijks heeft zich hier ook afgespeeld; 'gewoon' in Schalkwijk:
Nekstwan
-
- 46 berichten
- 224 stemmen
Prachtig drama, zeer geloofwaardig geregisseerd en geacteerd. In het begin even wennen aan de chronologie, maar al gauw is het duidelijk dat de flashbacks de film dragen en dus onmisbaar zijn.
Maar ik wil vooral een groot compliment maken voor de muziek. Het is Angelo Badalamenti wel toevertrouwd om stemmige muziek (met vooral viool en cello) te componeren. Denk daarbij ook aan Twin Peaks. Hij is daar volledig in geslaagd. De muziek verhevigt in sterke mate het gevoel van naderend onheil.
Verhaal: ***
Plot: **
Acteurs: ****
Couleur locale: ****
Muziek: *****
AngelicV
-
- 172 berichten
- 291 stemmen
Desperaat en desolaat naar ware gebeurtenissen. Sterke verfilming van een man die verstrikt raakt in zijn eigen psyche met alle gevolgen van dien.
Bekijk ook
Shine
Drama / Biografie, 1996
73 reacties
Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien
Thriller / Drama, 2000
53 reacties
MR 73
Misdaad / Drama, 2008
127 reacties
Amen.
Drama / Oorlog, 2002
58 reacties
Le Refuge
Drama, 2009
42 reacties
La Loi du Marché
Drama, 2015
12 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.